Intymność

Autoprezentacja erotyczna

Autoprezentacja erotyczna

Z badań etiologów wynika, że od stuleci w wielu kulturach świata podobne są formy uzewnętrzniania własnej atrakcyjności i powabu erotycznego w celu prowokowania zainteresowania sobą.

 

Ekspresja ciała

Ta najprostsza forma rozbudzania zainteresowania polega na ujawnianiu zalet ciała, jego budowy i atrakcyjności. Złośliwi twierdzą, że kobiety są z natury ekshibicjonistyczne, pokazują bowiem, ile się da. Mężczyźni jednak również bywają ekshibicjonistami, a przykładem tego jest chociażby coraz powszechniejsze korzystanie z siłowni, salonów kosmetycznych, solariów przed sezonem letnim. Można wręcz przyznać, że współczesna obyczajowość sprzyja nagości, kultywuje młodość i piękno, nic zatem dziwnego, że ciału poświęca się coraz więcej uwagi, niezależnie od płci.

 

autoprezenacja kobieta

 

Ale z tym z kolei wiąże się również zwiększanie kompleksów. Najczęstsze kompleksy u mężczyzn dotyczą małego członka, małego owłosienia klatki piersiowej i muskulatury. U kobiet częste są kompleksy małych lub zbyt dużych piersi, otyłości, nie takich bioder i nóg, o jakich marzą ich właścicielki.

 

O tym, jak dalece powszechne są kompleksy wiążące się z wyglądem ciała dowodzą statystyki - ponad połowa populacji kobiet i mężczyzn jest niezadowolona ze swego wyglądu!

 

Istnieje również pewien rzadko omawiany fenomen - wiele obiektywnie atrakcyjnych kobiet ma małe poczucie własnej wartości. Z czego to wynika? Najczęściej jest kilka przyczyn: zachowania wrogie i rywalizacyjne ze strony innych pań oraz ujawniany przez wielu mężczyzn lęk wobec atrakcyjności kobiet, a także zawyżanie poprzeczki oczekiwań wobec własnej osoby. Tak na marginesie mężczyźni zazwyczaj lękają się kobiet łączących w sobie trzy cechy: zmysłowość, inteligencję i urodę.

 

Ekspresja statusu i standardu

W celu wywołania wrażenia u drugiej płci wykorzystuje się asortyment środków i bodźców podkreślających zamożność, pozycję społeczną i zasoby materialne, np. drogi samochód, złotą kartę Visa, biżuterię, ubiór renomowanej firmy, stanowisko itp. Te zachowania budzą zresztą nie tylko chęć rywalizacji, ale i wrogość. I tak np. niejeden młody mężczyzna skarży się na to, że atrakcyjne dziewczyny zwracają uwagę tylko na mężczyzn potrząsających kluczykami do luksusowych samochodów.

Z badań transkulturowych rzeczywiście jednoznacznie wynika, że status społeczny i standard mężczyzny jest istotnym walorem jego atrakcyjności. Ma to określone znaczenie biologiczne - zapewnia poczucia bezpieczeństwa i poziom życia, zaspakaja interes gniazda, daje szansę na prezentację własnej atrakcyjności. Nic zatem dziwnego, że wiele kobiet decyduje się na małżeństwo z dobrze ustawionym partnerem, a nie z golcem, jakkolwiek atrakcyjnym fizycznie.

 

Autoprezentacja słowna

To też forma wabienia i zwracania na siebie uwagi, częściej stosowana przez mężczyzn. Nierzadko przechwalają się oni własnymi sukcesami, podbojami miłosnymi, podróżami, możliwościami seksualnymi itd. Te strategie bywają skuteczne, bowiem wiele kobiet wysoko ceni intelekt i pasje poznawcze u mężczyzn. Jeżeli więc jest się obdarzonym darem narracji, to można liczyć na rozbudzenie zainteresowania i pociąg do własnej osoby.

Odmiennym, choć równie skutecznym sposobem wzbudzenia zainteresowania, jest z kolei stosowanie strategii bycia tajemniczym. Taka postawa też budzi ciekawość i intryguje kobiety.

 

Autoprezentacja seksualna

To jedna z najstarszych i najbardziej uniwersalnych form wabienia i prezentacji atrakcyjności w roli męskiej i kobiecej. W przeszłości tego typu strategia była możliwa po pewnym czasie trwania znajomości i niejako w końcu strategii wabienia. Obecna obyczajowość sprzyja zaś wcześniejszej autoprezentacji.

 

Wiadomo powszechnie, że mężczyźni najbardziej starają się być dobrymi kochankami we wczesnym okresie trwania znajomości, a później, już po zawarciu małżeństwa ich zabiegi adoracyjne tracą skrzydła, pomysłowość i staranność w wykonaniu. Z kolei kobiety stosują częściej dwie strategie (zależnie od kultury): bycia trudną do zdobycia (jak księżniczka uwięziona na wieży) lub strategię jestem seksowna, zmysłowa.

 

U jednych i u drugich, w przypadku doświadczeń z innymi partnerami w przeszłości, bywa stosowana strategia tylko z tobą jest mi dobrze lub bardziej wprost jesteś wspaniały w łóżku. Za te słowa niejeden mężczyzna podpisze wszystko, również akt zawarcia małżeństwa. Zapewnienie, że jest on najlepszym kochankiem, sprzyja poczuciu jego bezpieczeństwa i autoafirmacji.

Ma to także konsekwencje praktyczne - obecnie przeżywanie orgazmu przez kobietę stało się cennym wianem w porównaniu z innymi walorami. Niejeden mężczyzna nie zwiąże się na stałe z kobietą, która w jego ramionach nie przeżywa orgazmu. Bywa, że przysyła narzeczoną do seksuologa w celu wyleczenia jej z anorgazmii, od tego bowiem zależy przyszłość związku.