Przez wiele lat automatyczne skrzynie biegów nie były w naszym kraju specjalnie popularne. W wielu przypadkach nie można było nawet kupić w polskim salonie samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Od jakiegoś czasu jednak, wraz z postępem technologicznym zmieniło się też postrzeganie skrzyń automatycznych. Dziś, można to śmiało powiedzieć, wybór skrzyni automatycznej nie musi oznaczać rezygnacji z radości z jazdy czy podwyższonej awaryjności.

 

Jak to drzewiej bywało

Pierwsze zautomatyzowane przekładnie pojawiły się w naszym kraju za sprawą aut sprowadzanych zza Oceanu. To właśnie amerykańskie samochody bardzo często wyposażane były w tego rodzaju przekładnię. Problem w tym, że w większości wypadków jazda samochodem wyposażonym w takie rozwiązanie była dosyć...denerwująca. Co prawda, nie trzeba było trzymać nogi na sprzęgle, co rzeczywiście wpływało dodatnio na komfort jazdy ale już sama procedura przyspieszania, czy, nie daj Panie Boże, wyprzedzania, potrafiła przyprawić o ciarki i nerwowy dygot rąk. Klasyczny automat zazwyczaj potrzebował mnóstwo czasu na zastanowienie się przed redukcją biegu. Słowem, pomimo ogromnych pojemności tych silników, auta z automatami były po prostu ospałe.

 

Reklama

 

Jak jest dziś?

Doskonałym przykładem współczesnego automatu jest skrzynia DSG montowana w autach Skody. To rozwiązanie dwusprzęgłowe - jedno z nich przeznaczone jest dla biegów nieparzystych (to jest 1, 3, 5), a drugie dla biegów parzystych (2, 4). Dzięki takiemu rozwiązaniu, biegi zmieniają się znacznie szybciej, dzięki czemu nie ma już tak charakterystycznych dla automatu przerw. W zasadzie, jazda samochodem wyposażonym w skrzynię DSG niczym nie różni się od prowadzenia samochodu wyposażonego w przekładnię manualną. Chociaż, zaraz! Wróć! Samochód z DSG jest o wiele bardziej dynamiczny, szczególnie jeśli włączymy tryb sport. Zmienia się wtedy zupełnie charakterystyka jednostki napędowej - silnik nabiera o wiele więcej mocy i będziecie zaskoczeni, jak bardzo mocne jest Wasze auto. Oczywiście, jeśli ktoś zechce dostojnie przemieszczać się z miejsca na miejsce, to tryb komfort to umożliwi. Przy tym ustawieniu skrzyni, silnik porusza się na niewysokich, komfortowych obrotach.  A jeśli tęsknicie za konwencjonalną zmianą biegów, to zawsze możecie przełączyć skrzynię DSG w swoim aucie w tryb sekwencyjny. Pozwala on na ręczną zmianę przełożeń i to bez konieczności naciskania sprzęgła (którego przecież nie ma).

 

DSG = małe spalanie

Wadą wielu skrzyń automatycznych było horrendalne spalanie. Na szczęście, w przypadku przekładni DSG ten problem został zażegnany. Szacuje się, że zastosowanie tego rodzaju skrzyni biegów pozwala w samochodzie osobowym na oszczędność rzędu 15%! Całkiem sporo, biorąc pod uwagę obecne ceny paliw i całkiem przyzwoite wartości zużycia paliwa w jednostkach napędowych samochodów produkowanych przez czeską markę.

 

 

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież