Pompowtryskiwacz to urządzenie do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym. Za popularyzację tego urządzenia odpowiada firma Volkswagen, która w czasie, gdy Fiat wprowadził na rynek samochodów osobowych układ zasilania zasilany paliwem Common Rail, wprowadziła własne rozwiązanie, oparte o silniki Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa opartym na pompowtryskiwaczach.
Jak można domyślić się po nazwie, urządzenie to łączy w sobie funkcje pompy wtryskowej oraz wytryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Do cylindrów, z których na każdy przypada po jednym pompowtryskiwaczu, paliwo dostarczane jest poprzez przewody, w których inaczej, niż w przypadku alternatywnych rozwiązań, nie występuje wysoki stopień ciśnienia.
Wysokie ciśnienie tworzone jest dopiero w komorach, w które wyposażony jest pompowtryskiwacz, gdzie uzyskanie wysokiego ciśnienia jest znacznie prostsze i szybsze, dzięki małej objętości. Działanie pompowtryskiwacza kontrolowane jest elektronicznie, poprzez elektrozawór. Wykorzystanie pompowtryskiwacza pozwala na uzyskanie wysokiej mocy przy jednoczesnym relatywnie niskim poziomie zużycia paliwa.
Zalety
Wykorzystanie pompowtryskiwacza niesie w sobie wiele zalet, w stosunku do alternatywnych rozwiązań. Nie występują w nim przewody wysokiego ciśnienia, których obecność wpływa negatywnie na dawkowanie paliwa do silnika, ze względu na pulsacje wynikające z dużego ciśnienia, które utrudniają doregulowanie dawki paliwa.
Minimalna zwłoka zapłonu, powstająca na skutek odparowania paliwa przed wytryskiem, sprawia, że znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia kłopotów przy uruchamianiu silnika, dzięki niewielkiemu kątowi wytrysku paliwa. Użycie pompowtryskiwacza sprawia również, że nie występuje zjawisko podciekania stryskiwaczy, co pozwala zmniejszyć stopień zużycia paliwa.
Kolejnym jego atutem jest to, że wytrysk paliwa cechuje się wyższym ciśnieniem, co tworzy doskonałe warunki do mieszania się strug paliwa z powietrzem, a w następstwie przyspieszonego jego spalania.
Wady
Pompowtryskiwacz nie jest jednak rozwiązaniem idealnym i nie jest on pozbawiony wad. Wykorzystanie go w budowie silnika wiąże się ze skomplikowaną jego konstrukcją, ze względu na to, że w silniku, oprócz układu rozrządu, znajduje się wtedy również pompowtryskiwacz razem z układem mechanicznym. Ze względu na krótszy czas podawania pojedynczej dawki paliwa, trzeba liczyć się również z twardszą praca silnika oraz szybkim wzrastaniem ciśnienia nad tłokiem w trakcie samozapłonu paliwa.
Inną poważną wadą jest trudność w spełnieniu wysokich norm czystości paliw, które szczególnie w Europie zachodniej, są coraz bardziej rygorystyczne i coraz bardziej powszechne.
Podsumowanie
W najnowszych i najbardziej zaawansowanych pompowtryskiwaczach, ciśnienie wytrysku potrafi dochodzić aż do 2400 barów, a duże ciśnienie oznacza możliwość uzyskania dużej mocy, przy jednoczesnym stosunkowo nie dużym spalaniu. To doskonała wydajność pracy - jednak ze względu na wiążące się z tym minusy, w postaci twardej pracy silnika oraz coraz większymi trudnościami w spełnianiu kolejnych, coraz bardziej wyśrubowanych norm czystości spalin, rozwiązanie to jest często zastępowane przez jej głównego technologicznego konkurenta, czyli Common Rail.
Duży wybór wysokiej jakości pompowtryskiwaczy dostępnych w atrakcyjnych i konkurencyjnych cenach znajdziesz pośród ofert dostępnych na Allegro. Znajdziesz tam wielu różnych producentów oraz dystrybutorów w jednym miejscu, bez konieczności porównywania ofert z wielu różnych stron.
Artykuł zewnętrzny