Układ kierowniczy należy do najważniejszych elementów w samochodzie – to właśnie on odpowiada za precyzję prowadzenia auta, a tym samym za bezpieczeństwo jazdy. W konsekwencji, ważne jest ustawienie odpowiedniej geometrii każdego koła w samochodzie.
Czym jest geometria zawieszenia?
Zasadniczo geometrią zawieszenia nazywa się parametry, które odpowiadają za położenie kół w trakcie jazdy. Wpływają one na kierowalność i stabilność pojazdu. Geometria musi być ustawiona tak, aby pomiędzy oponami a podłożem siła przenosiła się prawidłowo – jednocześnie możliwe było efektywne pokonywanie zakrętów oraz prosta jazda.
W geometrii kluczowym parametrem jest zbieżność, czyli prawidłowe wzajemne ustawienie kół z przodu i z tyłu. Drugim z nich jest kąt pochylenia kół. Gdy parametry geometrii zawieszenia nie będą ustawione prawidłowo, wtedy występuje efekt ściągania samochodu, szybsze zużycie się opon oraz łożysk piast, zwiększa się również ryzyko poślizgów i wypadków w trakcie pokonywania łuków.
Jak bada się geometrię zawieszenia?
Obecnie nowoczesne serwisy wyposażone są w zaawansowany sprzęt komputerowy, za pomocą którego sprawdzana jest geometria. Honda czy samochód innej marki oraz danego modelu jest ustawiany zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ sprzęt dobiera parametry automatycznie.
Kiedy kontrolować geometrię?
Zaleca się, aby prowadzić badanie geometrii zawieszenia każdego roku, po zakończeniu okresu zimowego, najlepiej wiosną. Warto też pamiętać o tym, że geometria hondy, czy samochodu inne marki, może wymagać wprowadzenia zmian w sytuacji, gdy zostały wymienione określone części samochodowe. Również warto pamiętać, że na ustawioną zbieżność, która jest najczęściej regulowanym parametrem, a także często jedynym w możliwym ustawieniu w nowoczesnych modelach, wpływają dziury w nawierzchni dróg. Najlepiej wobec tego jak dokładnie je omijać, ponieważ nieostrożna jazda przyczyni się do utraty geometrii zawieszenia.
Zatem jako właściciel samochodu pamiętaj o tym, że cykliczne sprawdzanie geometrii zawieszenia jest kluczowe – najlepiej robić to zawsze podczas serwisu okresowego, a także wtedy, gdy pojawiają się problemy ze ściąganiem samochodu na lewo czy prawo.
Reklama