Przepisy wskazują, że konieczne jest systematyczne odczytywanie danych zapisanych w kartach kierowców oraz w tachografach. Nie ma jednak potrzeby prowadzenia odczytów ręcznie – aktualnie w tym celu coraz częściej wykorzystuje się zdalny odczyt danych. Na czym to dokładnie polega?

Zgodnie z przepisami w rozporządzeniu WE nr 561/2006 tachografy cyfrowe muszą być odczytywane przynajmniej jeden raz w ciągu 90 dni, z kolei karty kierowców co najmniej jeden raz na 28 dni.

 

Dane te mogą być odczytywane przez pracowników, ale firmy posiadające rozbudowane floty nie zawsze mają też taką możliwość, ponieważ wpłynęłoby to negatywnie na ich wydajność pracy. Wówczas bardzo często stosuje się tak zwany zdalny odczyt danych, który polega na wykorzystaniu specjalnych systemów informatycznych.

 

Zdalny odczyt danych tachografów i kart kierowców – co to jest?

Pod pojęciem zdalnego odczytu danych tachografów oraz kart kierowców mamy na myśli odczyt na odległość – w związku z tym kierowca nie musi być w firmie, aby możliwe było dokonanie odczytu tych informacji z jego samochodu. Można przeprowadzić je zdalnie, czyli nawet wtedy, gdy pojazd jest w trasie.

 

To bardzo korzystne rozwiązanie, gdyż niektórzy kierowcy przebywają w trasie przez długi czas. Dojazd do firmy w celu osobistego odczytania danych mógłby zakłócać pracę i powodować ryzyko wtedy, gdy doszłoby do jakichkolwiek spóźnień. Zdalny odczyt nie wymaga więc specjalnego planowania tras przejazdów, ponieważ może być przeprowadzony praktycznie w dowolnej lokalizacji.

 

Na czym dokładnie polega zdalny odczyt danych?

Technologia zdalnego odczytu tachografów oraz kart kierowców jest możliwa z wykorzystaniem bezprzewodowego przesyłu danych oraz specjalnych systemów informatycznych.

 

Przyjrzymy się bliżej tej technologii wykorzystywanej przez firmę INFIS, która zajmuje się dostarczaniem nowoczesnych rozwiązań monitorujących i informatycznych w szczególności dla branży transportowej i spedycyjnej.

 

System oferowany przez INFIS pozwala na odczytywanie danych z tachografów cyfrowych:

  • Stoneridge od wersji R7.1
  • Continental/VDO/Siemens od wersji R1.4a

 

Odczyt danych zależny jest o wybranej przez klienta wersji. W tej podstawowej dane z tachografu albo karty kierowcy są pobierane z wykorzystaniem systemu działającego na żądanie, a następnie przesyłane na adres e-mailowy, dlatego konieczne jest pamiętanie o wspomnianych na wstępnie terminach.

 

W przypadku zaawansowanej wersji systemu możliwe jest stworzenie specjalnego harmonogramu odczytów, dlatego też system będzie wtedy automatycznie pilnował terminów, w których należy dokonać odczytu danych. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko sytuacji, w której dochodzi od opóźnienia w odczycie, a tym samym przedsiębiorca naraża się wtedy na niebezpieczeństwo.

 

Warto jednocześnie zaznaczyć, że dane są szyfrowane, dlatego nie ma ryzyka, że będą one w jakiś sposób wykradzione. Pliki są też ochronione przed dokonaniem nieautoryzowanej edycji.

 

Więcej informacji związanych z systemem zdalnego odczytu danych z tachografów oraz z kart kierowców od firmy INFIS można znaleźć na stronie internetowej: www.infis.pl/zdalny-odczyt-tachografu-i-kart-kierowcow/.

 

Zatem wdrożenie systemu pozwalającego na dokonanie zdalnego odczytu karty kierowcy oraz danych z tachografu cyfrowego niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorstwa – to mniejsze ryzyko przekroczenia terminu, a także oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ pojazd i kierowca nie muszą znajdować się wówczas w bazie. Właśnie dlatego systemy zdalnego odczytywania tych właśnie informacji są obecnie tak często wdrażane w wielu przedsiębiorstwach na świecie – w tym także w Polsce.

Artykuł zewnętrzny

Komentarze  

0

#1 Beata 2018-06-27 14:16

W systemach od [reklama] możliwe jest przygotowanie harmonogramu generowania raportów, które będą następnie wysyłane na podany adres e-mail. To bardzo ułatwia pracę.
Cytować