Gdy koło dwumasowe zaczyna dawać oznaki nadmiernego zużycia, zazwyczaj wiążą się one z konkretnymi objawami. Jednak, inaczej niż w przypadku psującego się sprzęgła, diagnoza stopnia zużycia koła dwumasowego jest bardzo trudna bez uprzedniego wymontowania części z silnika. Najczęstszymi sygnałami zużycia dwumasy są niespecyficzne hałasy, wydobywające się ze skrzyni biegów oraz trudne do zidentyfikowania dźwięki, które pojawiają się z chwilą gwałtownego przyspieszenia, gdy silnik pracuje na wysokim biegu przy niskich obrotach. Często pod stopą wyczuwalne jest uczucie drżenia lub wibrowania sprzęgła, zdarza się, że taki efekt występuje również na drążku zmiany biegów lub na karoserii samochodu. Fachowcy, którzy zajmują się problemem koła dwumasowego, wymieniają również charakterystyczne szarpnięcia podczas ruszania jako objaw zużycia części.

 

Chociaż każda z powyższych oznak może wskazywać na zużycie dwumasy, to trudno jest zdiagnozować ten konkretny problem jedynie na ich podstawie. Prawidłową przyczynę oraz ocenę awarii może w tej sytuacji postawić mechanik. Często bowiem zdarza się, że rozpoznanie awarii jest zupełnie inne niż wskazują na to symptomy. Dzieje się tak często w silnikach diesla, w których nadmiernie wyeksploatowany układ wtryskowy może powodować bardzo podobne objawy, co zużyte koło dwumasowe. Wtedy może się zdarzyć, że kosztowna naprawa związana z wymianą dwumasy przynosi wręcz efekt odwrotny do zamierzonego. Przyczyną jest sztywniejsza struktura nowego koła, która rozprowadza uciążliwe uczucie drgania czy hałas, powodowane przez inną część silnika.

Bardzo ważna jest kompetencja oraz rzeczowość i doświadczenie mechanika, gdyż bezbłędna ocena awarii koła dwumasowego wymaga demontażu części, a następnie wykonania pomiarów jej właściwości. Inaczej niewskazane jest podejmowanie decyzji o ewentualnej wymianie dwumasy na nową.

 

Ocena dwumasy podczas jazdy

Koło dwumasowe „nie lubi” gwałtownego przyspieszenia na zbyt wysokim biegu, ponieważ narażamy w ten sposób element na działanie ogromnego momentu obrotowego, co z kolei prowadzi do nadmiernego zużycia dwumasy. Gdy podczas takiego manewru dają się słyszeć podejrzane dźwięki albo nadmierne drgania karoserii, możemy podejrzewać, że koło dwumasowe jest nadmiernie zużyte.

 

Dwumasa w automacie

Choć awarie dwumasy w samochodach z automatyczną skrzynią biegów są stosunkowo rzadkie z uwagi na fakt, że automaty są zsynchronizowane z kołami dwumasowymi, to jednak się zdarzają. W takim przypadku na zużycie dwumasy mogą wskazywać nadmierne szarpanie podczas ruszania oraz podczas zmiany biegów. Jednak, aby jednoznacznie stwierdzić awarię, należy udać się na wykonanie diagnostyki komputerowej u wyspecjalizowanego mechanika.

 

Co powoduje zużycie dwumasy?

Na szybsze zużycie koła dwumasowego ma wpływ wysoka temperatura sprzęgła. Gdy jest ono nadmiernie zużywane, temperatura szybko rośnie, obniżając właściwości smaru znajdującego się wewnątrz koła dwumasowego. Należy zachować czujność, gdy podejrzewamy awarię dwumasy – pęknięcie sprężyny łukowej w wyniku zużycia koła dwumasowego skutkuje unieruchomieniem samochodu i uniemożliwia dalszą jazdę.

Kup nowe koło dwumasowe do swojego samochodu w sklepie https://www.sprzeglo.com.pl/

 Artykuł zewnętrzny

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież