Odpowiednio stare i sklasyfikowane jako zabytkowe lub historyczne auto sprawia, że w pewnych ściśle określonych przez prawo sytuacjach możesz uniknąć ponoszenia opłat. Jakich? Chodzi tu przede wszystkim o… OC! Jeśli sądziłeś, że ubezpieczenie to jest obowiązkowe i wykupić je musi każdy posiadacz pojazdu mechanicznego, w teorii miałeś rację. W praktyce jednak…

 

Kto musi bezwzględnie zapłacić składkę OC?

W świetle prawa do wykupienia OC zobowiązany jest każdy posiadacz pojazdu mechanicznego – auta osobowego, ciężarowego, autobusu, ciągnika, motocyklu itd. Zakres ubezpieczenia jest niezmienny, niezależnie od tego, w jakim towarzystwie wykupisz polisę. Określa go Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Możesz więc liczyć na atrakcyjniejszą cenę, ale nigdy na większy lub mniejszy pakiet.

OC przeważnie płaci się co roku. Polisa automatycznie się przedłuża, co pozwala Ci zachować komfort ciągłej ochrony – musisz jedynie pamiętać o opłacaniu składek po rozpoczęciu nowego okresu rozliczeniowego. Chroni Cię od odpowiedzialności cywilnej w przypadku spowodowania stłuczki, wypadku drogowego czy innej szkody związanej z objętym ubezpieczeniem pojazdem mechanicznym. Mówiąc inaczej: nie płacisz z własnej kieszeni za szkody, których jesteś sprawcą. Dla poszkodowanego zaś to gwarancja, że otrzyma wsparcie finansowe na leczenie lub pokrycie szkód.

 

zabytkowe oc 2

 

Płaci każdy, ALE…

Warto przyjrzeć się słowu „obowiązkowe” występującemu w określeniu „ubezpieczenie obowiązkowe”. W rzeczywistości bowiem ważnego OC nie musi mieć każdy posiadacz pojazdu mechanicznego. Płacenia regularnych składek unikną na przykład posiadacze zabytkowego samochodu. Jak to możliwe?

Zabytkowe auto nie wystarczy jedynie posiadać – musisz je także jako takie zarejestrować. Do rejestracji kwalifikuje się samochód mający równo lub więcej niż 25 lat. Mało tego, musi mieć w 75% oryginalne części – stara obudowa z nowoczesnym wnętrzem niestety nie przejdzie „próby zabytku”.

Kiedy zarejestrujesz auto jako zabytkowe, zostanie ono wpisane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na listę ewidencji zabytków i otrzymasz żółte tablice rejestracyjne. Takim autem możesz oczywiście jeździć po drogach, ale także trzymać je w garażu i poddawać zabiegom (wierzymy, że łączą Was szczególne więzi!).

I tak naprawdę dopiero w sytuacji, gdy zdecydujesz się wyjechać swoim zabytkowym autem na drogę, będziesz potrzebował ważnego OC. Zbytkiem byłoby kupowanie go na rok. Wystarczy Ci OC na miesiąc, czyli polisa uprawniająca Cię do poruszania się pojazdem przez równe 30 dni.

 

zabytkowe oc 3

 

Skąd w ogóle pomysł na OC na miesiąc?

Posiadaczy aut zabytkowych nie ma wielu, skąd zatem pomysł na ofertę ubezpieczenia 30-dniowe? W rzeczywistości nie jest to polisa dedykowana właścicielom starych samochodów, a jedynie im udostępniona. Z polisy OC na miesiąc można korzystać także w innych przypadkach, np. gdy sprowadza się samochód z zagranicy lub prowadzi komis aut i przygotowuje je do wysyłki za granicę. W krótkoterminowe OC wyposaża się również pojazdy potrzebujące dokumentów na przejazd jedynie do miejsca naprawy bądź przeglądu.

Dbaj o swoje unikatowe auto i nie zapomnij wykupić polisy, jeśli będziesz chciał wyjechać nim na drogę. Możesz to zrobić przez internet, by zaoszczędzić czas. Nie unikaj jednak opłat i nie ryzykuj! Kary za brak ważnego OC są bardzo wysokie: sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Artykuł zewnętrzny

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież