Pogłoski o tym, że instalacje LPG przyczyniają się do wypalania gniazd zaworowych, pojawiły się już w latach 90. XX wieku. Wiele osób nadal jest jednak przekonanych, że są zgodne z prawdą. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdź i dowiedz się, jak instalacja LPG wpływa na gniazda zaworowe.
Jak instalacja LPG wpływa na stan gniazd zaworowych?
Wypalone gniazda zaworowe to dość popularny problem, który dotyczy wielu właścicieli aut. Jak się to objawia? W wyniku wypalenia gniazd zaworowych dochodzi do zwiększenia zużycia oleju, a często również jego wycieku. Charakterystyczne są również spadek mocy silnika, pojawienie się czarnego dymu oraz nierówna praca. Konsekwencją wypalenia gniazd jest czasami poważne uszkodzenie silnika.
Wypalanie gniazd zaworowych może być spowodowane nadmiernym obciążeniem silnika oraz uszkodzeniami mechanicznymi. Na występowanie tego problemu są szczególnie narażone samochody, w których luzy zaworowe są regulowane ręcznie (w efekcie może dojść do całkowitego zaniku luzu oraz przegrzania zaworów). Negatywny wpływ na zawory wywiera też zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, która powoduje wzrost temperatury procesu spalania, a przez to szkodzi zaworom. Sam fakt posiadania instalacji LPG nie powoduje więc wypalania gniazd zaworowych. Istotne jest za to odpowiednie regulowanie luzów zaworowych oraz kontrola mieszanki.
Skąd wziął się mit o wypalaniu gniazd zaworowych przez LPG?
Jeśli instalacja LPG nie wpływa na wypalanie gniazd, to skąd wziął się często powtarzany mit? Jest to związane z upowszechnieniem benzyny bezołowiowej w latach 90. XX wieku. Przed jej wprowadzeniem, zawory silników były chronione przez czteroetylek ołowiu zawarty w paliwie (na przylgniach zaworów i gniazd zaworowych wytwarzały się powłoki zapobiegające ich nadmiernemu zużywaniu). Dlatego w momencie, kiedy na stacjach paliw można było kupić niemal wyłącznie paliwo bezołowiowe, producenci zaczęli mierzyć się z licznymi awariami gniazd zaworowych. Zbiegło się to w czasie z popularyzacją autogazu, co zapoczątkowało powstanie powtarzanego do dzisiaj mitu.
Jak przedłużyć żywotność gniazd zaworowych w aucie na LPG?
Wyeliminowanie problemu wypalania gniazd zaworowych jest dość proste. Wystarczy regularnie serwisować auto oraz wdrażać odpowiednie środki prewencyjne. A należą do nich:
- inspekcja składu mieszanki paliwowo-powietrznej,
- kontrola i korekta luzów zaworowych,
- zastosowanie dotrysku benzyny,
- lubrykacja i wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.
Warto zaznaczyć, że prawidłowo zamontowana instalacja LPG, która cechuje się wysoką jakością oraz jest poddawana regularnym przeglądom, nie wypala gniazd zaworowych ani nie stanowi zagrożenia dla silnika bądź innych komponentów. Możesz za to liczyć na znaczne oszczędności (gaz jest średnio o połowę tańszy niż benzyna) i mniejszą emisję szkodliwych gazów.
Nowoczesne rozwiązania instalacyjne dla Twojego samochodu
Nowoczesne instalacje autogaz, które są profesjonalnie zamontowane, nie stwarzają żadnych problemów z zaworami. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego producenta oraz miejsca montażu instalacji. Gdzie możesz się udać? STAG to największa w Polsce marka z segmentu instalacji gazowych, która ma ponad 30-letnie doświadczenie. Wszystkie komponenty powstają w Polsce, co jest gwarancją najlepszej jakości. Gęsta sieć autoryzowanych warsztatów sprawia też, że przegląd instalacji gazowej nie jest problemem. Fachowa obsługa oraz profesjonalne doradztwo pomogą w idealnym dopasowaniu instalacji do potrzeb.
Artykuł zewnętrzny