Żyć Dobrze

Mowa ciała w pracy

Mowa ciała w pracy

Gestykulacja, postawa ciała, wyraz twarzy i spojrzenie są w stanie powiedzieć więcej niż słowa. Blisko 90 % informacji wymienianych w ramach codziennych kontaktów przekazujemy bez słów, wyłącznie za pomocą sygnałów wysyłanych przez ciało. Rozumiejąc mowę ciała, można nie tylko skutecznie się nią posługiwać, ale także lepiej ocenić swojego rozmówcę.

 

Zobaczmy co proponuje Susan Quiliam w swojej publikacji „Mowa ciała" w odniesieniu do sukcesów zawodowych.

 

Rozmowa kwalifikacyjna

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej oceniani jesteśmy nie tylko wg. takich kategorii jak przydatność do zawodu, doświadczenie czy wydajność, lecz często bierze się pod uwagę pewność siebie i siłę przebicia kandydata. Przede wszystkim należy zachować spokój tak, aby podczas przekraczania progu biura wyglądać na pewnego siebie i zainteresowanego daną posadą. Ważna jest wyprostowana postawa i unikanie gestów blokujących (np. zakładanie rąk) lub świadczących o chęci ucieczki. Ważnym kluczem do sukcesu jest sygnalizowanie pracodawcy, że się z nim zgadzamy. Podczas rozmowy przede wszystkim należy posługiwać się trzema sygnałami : uśmiech, zachowanie przyjaznego kontaktu wzrokowego i potakujący ruch głowy.

mowa ciala w pracy 1

 

Jak zrobić wrażenie w pracy

Strój częściowo ujawnia charakter człowieka. Kobieta chcąca prezentować się jako ucieleśnienie władzy i autorytetu, by zrobić wrażenie na klientach lub zapewnić sobie poważne traktowanie powinna nosić poduszki podnoszące ramiona. Pomagają one w osiągnięciu lekko zmuskulizowanego wyglądu, a taki kojarzy się z władzą. Ubrania powinny być w stonowanych kolorach, a makijaż i fryzura wypośrodkowane; nie mogą być one zbyt męskie, ani zbyt kobiece. Kolor czarny symbolizuje fachowość, a biały jest kojarzony z mądrością i zrozumieniem. Oczywiście należy pamiętać, że ubiór należy dopasować do miejsca pracy i do tego co chcemy osiągnąć.

 

Kierowanie zespołem

Osoba obejmująca stanowisko kierownicze musi przyswoić sobie inny język ciała, któremu musi towarzyszyć zmiana nastawienia. Po pierwsze gestykulacja i mimika musi  wykluczyć potakiwanie. Należy kontrolować nadawane sygnały tak by były stanowcze i pewne siebie. Aby zmotywować pracowników słowem wyrażającym pochwały lub zachęty muszą towarzyszyć temu oznaki prawdziwej aprobaty. Natomiast  podczas omawiania błędów i  udzielania nagany prawie nigdy nie należy przyjmować całkowicie negatywnej postawy. Podczas takiej rozmowy  wystarczy twarz bez wyrazu, cichy głos, podkreślający tylko najistotniejsze słowa, by wyrazić swoje niezadowolenie.

Traktowanie klientów

W kontakcie z klientami należy posługiwać się zupełnie innym językiem ciała. Musi on odzwierciedlać wyjątkowy stosunek do naszego rozmówcy, ale cała postawa musi wyrażać czujność i motywację. Nie należy posługiwać się zbyt szerokim uśmiechem i stać zbyt blisko. Gesty powinny być łatwe do odczytania. Trzeba pamiętać jednak, że każdy klient wymaga trochę innego traktowania np. interesant neutralny wymaga szybkiej i sprawnej obsługi, a uprzejmy liczy na miłe traktowanie. Klienta należy powitać z serdecznym uśmiechem, nawiązać z nim kontakt wzrokowy i przeprowadzić błyskawiczną analizę słów oraz mowy ciała klienta. Następnie należy dobrze zaprezentować produkt lub artykuł, który klient chce lub planuje nabyć. Po prezentacji  należy pozostawić klienta sam na sam z  informacjami, które uzyskał. Dajemy mu chwilę do namysłu i po wyborze produktu przez klienta utwierdzamy go, że podjął słuszną decyzję.

 

Mowa ciała w pracy

 

Już od dawna ludzi fascynował język, jakim posługuje się nasze ciało. Zawsze dążyliśmy do zrozumienia przesłania ukrytego za słowami i rozszyfrowania prawdziwego znaczenia spojrzeń i gestów. Język ciała powinien znać każdy, kto dąży do osiągnięcia życiowego sukcesu. Badania nad językiem ciała, a dokładniej sztuka porozumiewania się bez słów jest dziedziną przydatną, ponieważ ułatwia ona zrozumieć postępowanie naszych bliźnich i rozszerza zakres własnych możliwości.