Moto Sfera

Najmniej i najbardziej zawodne auta używane

Najmniej i najbardziej zawodne auta używane – raport GTU 2017

Niemcy, jako znaczące zagłębie europejskiej i światowej motoryzacji, tworzą wiele raportów dotyczących rynku samochodowego – zarówno dla aut nowych, jak i dla używanych. Należą do nich chociażby raporty niezawodności Dekra i TUV, a także ostatnio opublikowany raport jakościowo-eksploatacyjny niemieckiej organizacji rzeczoznawców GTU.

 

Raporty tego typu to z jednej strony ciekawostka dla amatorów motoryzacji, którzy każdego dnia pragną pogłębiać swoją wiedzę odnośnie samochodów – tworząc kolejne pokolenia ekspertów (sic!). Z drugiej jednak strony mogą to być przydatne informacje dla osób poszukujących auta używanego – w konkretnym segmencie i wieku. Niby nigdy nie wiadomo do końca, co kryje się pod maską kilkuletniego auta, ale z drugiej strony – szczęściu można pomagać, a nie robić pod górkę. Wszak stereotypy ułatwiają życie.

W raporcie GTU 2017 uwzględniono 240 modeli aut osobowych, które zostały podzielone na segmenty i kategorie wiekowe. Oto jak prezentują się wyniki:

 

SAMOCHODY MAŁE (TOP-3)

Egzemplarze maksymalnie 3-letnie

 

1 audi a1

 

1. Audi A1 | wskaźnik braków: 3,36
2. Mazda2 | 5,04
3. Toyota Yaris | 5,40
***
34. Fiat Punto | 18,76

 

Egzemplarze 4-/5-letnie

 

2 toyota iq

 

1. Toyota iQ | 7,87
2. Audi A1 | 8,79
3. Mazda2 | 10,90
***
37. Dacia Sandero | 49,36

 

Egzemplarze 6-/7-letnie

 

3 mazda 2

 

1. Toyota iQ | 12,53
2. Mazda2 | 19,96
3. Toyota Yaris | 22,95
***
34. Dacia Sandero | 76,35

 

Egzemplarze 8-/9-letnie

 

4 toyota yaris

 

1. Mazda2 | 34,04
2. Toyota Yaris | 37,88
3. Toyota Aygo | 41,51
***
29. Dacia Sandero | 96,31

 

Egzemplarze ponad 9-letnie

 

5 toyota aygo

 

1. Toyota Aygo | 54,25
2. Honda Jazz | 54,29
3. Toyota Yaris | 54,31
***
27. Suzuki Alto | 134,71

 

Średni przebieg dla omawianego segmentu to: auta maksymalnie 3-letnie – 30 000 km; 4/5-latki – 50 000 km; 6/7-latki – 70 000 km; 8/9-latki – 90 000 km; 9/11-latki – 110 000 km.

 

KOMPAKTY (TOP-3)

Egzemplarze maksymalnie 3-letnie

 

6 vw golf vii

 

1. Volkswagen Golf VII | 2,32
2. Audi A3 | 3,46
3. Mercedes Klasy A | 4,46
***
21. Alfa Romeo Giulietta | 11,57

 

Egzemplarze 4-/5-letnie

 

7 mazda 3

 

1. Mazda3 | 8,95
2. BMW Serii 1 | 9,54
3. Toyota Prius | 10,12
***
19. Kia cee'd | 25,78

 

Egzemplarze 6-/7-letnie

 

8 prius

 

1. Toyota Prius | 17,04
2. Meredes Klasy A | 21,85
3. BMW Serii 1 | 22,63
***
19. Citroen C4 | 56,72

 

Egzemplarze 8-/9-letnie

 

9 mercedes a

 

1. Toyota Prius | 22,30
2. Mercedes Klasy A | 33,54
3. Toyota Auris | 37,22
***
19. Alfa Romeo 147 | 85,44

 

Egzemplarze ponad 9-letnie

 

10 bmw 1

 

1. Mercedes Klasy A | 59,20
2. BMW Serii 1 | 63,08
3. Honda Civic/Civic Hybrid | 70,10
***
15. Alfa Romeo 147 | 132,08

 

Średni przebieg dla omawianego segmentu to: auta maksymalnie 3-letnie – 40 000 km; 4/5-latki – 60 000 km; 6/7-latki – 90 000 km; 8/9-latki – 110 000 km; 9/11-latki – 130 000 km.

 

KLASA ŚREDNIA (TOP-3)

Egzemplarze maksymalnie 3-letnie

 

11 mercedes c

 

1. Mercedes Klasy C | 2,35
2. Audi A4 | 3,68
3. BMW Serii 3 | 4,82
***
14. Citroen C5 | 11,63

 

Egzemplarze 4-/5-letnie

 

12 audia4

 

1. Audi A4 | 8,49
2. Mercedes Klasy C | 9,29
3. BMW Serii 3 | 10,01
***
14. Citroen C5 | 28,33

 

Egzemplarze 6-/7-letnie

 

13 toyota avensis

 

1. Toyota Avensis | 19,07
2. Mercedes Klasy C | 19,09
3. Audi A4 | 19,97
***
14. Citroen C5 | 52,20

 

Egzemplarze 8-/9-letnie

 

14 bmw 3

 

1. Audi A4 | 38,68
2. Toyota Avensis | 39,00
3. BMW Serii 3 | 40,41
***
14. Renault Laguna | 75,34

 

Egzemplarze ponad 9-letnie

 

15 subaru legacy outback

 

1. Toyota Avensis | 47,08
2. Subaru Legacy/Outback | 61,35
3. Audi A4 | 63,65
***
14. Renault Laguna | 107,17

 

Średni przebieg dla omawianego segmentu to: auta maksymalnie 3-letnie – 50 000 km; 4/5-latki – 70 000 km; 6/7-latki – 100 000 km; 8/9-latki – 130 000 km; 9/11-latki – 150 000 km.

 

VANY/MINIVANY (TOP-3)

Egzemplarze maksymalnie 3-letnie

 

16 mercedes b

 

1. Mercedes Klasy B | 2,86
2. Mazda5 | 5,56
3. Opel Meriva | 5,58
***
18. Renault Kangoo | 21,85

 

Egzemplarze 4-/5-letnie

 

17 hyundai matrix

 

1. Hyundai ix20/Matrix | 12,83
2. Mazda5 | 13,93
3. Mercedes Klasy B | 14,21
***
17. Renault Kangoo | 46,68

 

Egzemplarze 6-/7-letnie

 

18 verso

 

1. Mercedes Klasy B | 24,38
2. Toyota Verso | 26,87
3. Ford C-Max | 27,02
***
18. Renault Kangoo | 70,82

 

Egzemplarze 8-/9-letnie

 

19 cmax

 

1. Mercedes Klasy B | 32,27
2. Toyota Verso | 34,43
3. Ford C-Max | 45,45
***
18. Renault Kangoo | 94,92

 

Egzemplarze ponad 9-letnie

 

20 smax

 

1. Toyota Verso | 46,80
2. Mercedes Klasy B | 50,18
3. Ford S-Max | 70,56
***
16. Renault Kangoo | 131,45

 

Średni przebieg dla omawianego segmentu to: auta maksymalnie 3-letnie – 55 000 km; 4/5-letnie – 75 000 km; 6/7-letnie – 100 000 km; 8/9-letnie – 135 000 km; 9/11-letnie – 155 00 km.

 

SUV/TERENOWE (TOP-3)

Egzemplarze maksymalnie 3-letnie

 

21 glk

 

1. Mercedes GLK | 2,88
2. Audi Q3 | 3,01
3. Mazda CX-5 | 3,41
***
34. Opel Antara | 19,22

 

Egzemplarze 4-/5-letnie

 

22 q5

 

1. Audi Q5 | 6,54
2. BMW X1 | 6,88
3. Mercedes GLK | 8,67
***
29. Dacia Duster | 35,85

 

Egzemplarze 6-/7-letnie

 

23 bmwx1

 

1. BMW X1 | 9,76
2. Audi Q5 | 11,81
3. Mercedes GLK | 15,95
***
24. Dacia Duster | 75,66

 

Egzemplarze 8-/9-letnie

 

24 cayenne

 

1. Porsche Cayenne | 25,29
2. Toyota RAV4 | 32,93
3. Volkswagen Tiguan | 34,40
***
19. Dacia Duster | 89,54

 

Egzemplarze ponad 9-letnie

 

25 rav4

 

1. Toyota RAV4 | 41,29
2. Subaru Forester | 41,92
3. Porsche Cayenne | 43,10
***
13. Kia Sorento | 126,18

 

 

Średni przebieg dla omawianego segmentu to: auta maksymalnie 3-letnie – 50 000 km; 4/5-letnie – 75 000 km; 6/7-letnie – 100 000 km; 8/9-letnie – 125 000 km; 9/11-letnie – 145 00 km.

Ranking według GTU przygotowano na podstawie danych pochodzących z ponad 5 milionów badań technicznych pojazdów, które musiały stawić się na obowiązkowy przegląd i zaliczyć go, aby dalej mieć prawo poruszania się po niemieckich drogach.

 

Czy zatem opłaca się sprowadzić samochód zza Odry?

I tak, i nie. Faktem jest, że Niemcy w sporej części lepiej dbają o samochody, które z reguły też jeżdżą po lepszych drogach. Warto mieć jednak na uwadze, że pewne marki i modele są bardziej podatne na bieg czasu od innych – ale to tylko stereotypy, które mogą być niesłusznie krzywdzące.

Najważniejsze jest, by odpowiednio przemyśleć kwestię zakupu auta – niezależnie czy mówimy tu o aucie nowym, używanym, dużym, małym, rodzimego pochodzenia, czy też z zagranicy. Jest to bowiem spory zakup, który powinien nam służyć dłużej.

Łukasz Heger