Zbyt mała zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie zaburza funkcjonowanie synaps w regionach mózgu odpowiedzialnych za emocje, co powoduje obniżenie nastroju - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu w Bordeaux na łamach „Nature Neuroscience".

 

Francuzi, w badaniach przeprowadzonych na myszach, zauważyli, że zwierzęta hodowane na diecie ubogiej w kwasy omega-3 i urodzone przez samice, które też były hodowane na takiej diecie wykazują zachowania depresyjne i lękowe. Stwierdzono, że osobniki te mają zaburzoną komunikację pomiędzy neuronami zlokalizowanymi w mózgowym jądrze półleżącym oraz korze przedczołowej. Oba te regiony mózgu odpowiadają za emocje i zachowania.

O tym, że wyniki uzyskane w doświadczeniach na myszach te można przełożyć na ludzi świadczy badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Navarra i Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria w Hiszpanii. Badacze ci przez 6 lat obserwowali sposób odżywiania się oraz zapadalność na depresję w grupie ponad 12 tys. ochotników (z średnią wieku 37,5 lat). W momencie włączenia do badania żaden jego uczestnik nie miał depresji, podczas gdy pod koniec badania depresję stwierdzono u 657 osób. Przeprowadzona analiza statystyczna dowiodła, że osoby spożywające dużo nasyconych kwasów tłuszczowych typu trans były o 48 proc. bardziej zagrożone depresją w porównaniu z osobami, które tych tłuszczów unikały. Wykazano też, że spożywanie kwasów tłuszczowych wielonienasyconych znamiennie obniżało ryzyko depresji.

Reklama

Obecnie, typowa dieta mieszkańców krajów rozwiniętych jest uboga w kwasy omega - 3, obfituje natomiast w tłuszcze typu trans, a to może w pewnym stopniu tłumaczyć obserwowany w ostatnich dziesięcioleciach wzrost występowania depresji - uważają oba zespoły badawcze.

Warto może o tym pomyśleć i zapoznać się z przedstawionymi poniżej źródłami kwasu omega 3.

Rodzaj tłuszczu

Wartość energetyczna
w kilokaloriach

Omega-3
w mg/łyżkę stołową tłuszczu

Olej z łososia

123

5182

Olej z wątroby dorsza (tran)

123

2811

Olej ze śledzia

123

1926

Olej z sardynek

123

3688

Olej z pachnotki

120

8960

Olej lniany

120

7980

Masło bezwodne

112

185

Olej rzepakowy niskoerukowy

124

1302

Olej z gorczycy sarepskiej

124

826

Olej z orzechów włoskich

120

1414

Olej sojowy

120

925

Olej z zarodków pszennych

120

938

Domowy smalec z dodatkiem oleju roślinnego

115

141

Oliwa z oliwek

119

81

Olej sojowy utwardzony

120

354

Masło shea

120

41

Majonez (z oleju sojowego i kartamusowego)

99

414

Przemysłowy smalec z dodatkiem oleju roślinnego

115

128

Olej słonecznikowy >70% kwasu oleinowego

124

27

Olej z otrębów ryżowych

120

218

Mieszanina margaryny z masłem

102

103

Masło kakaowe

120

14

Olej słonecznikowy utwardzony

120

122

Olej palmowy

120

27

Olej kukurydziany

120

95

Olej sezamowy

120

41

Olej słonecznikowy <60% kwasu linoleinowego

120

27

Olej bawełniany

120

27

Olej z pestek winogron

120

14

Reklama

feromony
Feromony

Komentarze  

0

#1 deejay444 2014-02-04 08:50

Nie wiem po jaką cholerę podajecie w tej tabeli wartości omega3 w tłuszczach utwardzonych?! Przecież to są włąśnie te szkodliwe tłuszcze TRANS, a ktoś jeszcze gotów pomyśleć, że to dobre źródło omega3.
Cytować