Litr paliwa kosztuje aktualnie na polskich stacjach benzynowych około 5 zł. Ostateczna cena za benzynę, olej napędowy czy gaz LPG uiszczana przez kierowców jest uzależniona od wielu czynników.

 

Co ma wpływ na cenę paliwa?

Ceny paliw widoczne na stacjach benzynowych w Polsce uzależnione są przede wszystkim od trzech części składowych:

  • kosztu paliwa - rzeczywisty koszt nabycia baryłki ropy naftowej podzielony na liczbę litrów benzyny - około 2 zł za litr,
  • marży rafineryjna - 50 groszy za litr,
  • marży narzucanej przez stację benzynową - 20 groszy za litr.

(Tutaj dokładne ceny paliw na stacjach)

Oprócz tego, na ceny paliw na stacjach wpływają opłaty związane z podatkami i kwotami narzucanymi przez państwo:

  • opłat paliwowych,
  • akcyzy na paliwo,
  • podatku VAT.

Generalnie szacuje się, że mniej niż połowa ceny paliw na stacjach (49 proc.) to rzeczywiście cena surowca pozyskiwanego w rafinerii. Akcyza odpowiada za 18 proc. ceny, zaś podatek VAT opłacany od każdego litra benzyny, diesla czy LPG za 19 proc. ceny. Do tego należy doliczyć 2 proc. ceny paliwa, za które odpowiada opłata paliwowa wyznaczana przez polski rząd. Na końcu do tak uzyskanej ceny za litr paliwa dolicza się marżę detaliczną, która w przypadku dużych, sieciowych stacji benzynowych wynosi około 2 proc, a małe lokalne stacje na jednym litrze paliwa mogą zarabiać od 4 do nawet 6 proc.

Marża wpływa na cenę paliwa - im większy jest popyt na benzynę czy diesla, tym bardziej rośnie cena na stacjach benzynowych. Spada ona, jeśli stacje zauważą, że na rynku panuje regresja.

 

 

Reklama

 

Czynniki wpływające na cenę paliw

Bezpośrednim powodem rosnących cen paliw na polskich stacjach benzynowych na przestrzeni lat 2012-2014 były coraz wyższe ceny baryłki ropy naftowej na światowych giełdach. Dla polskich kierowców niekorzystną sytuacją jest drożejący, mocny dolar amerykański, umacniający się wobec złotego. Cena ropy naftowej maleje wraz ze spadkiem wartości dolara na międzynarodowych rynkach walutowych. To właśnie w dolarach amerykańskich przeprowadzane są transakcje na rynku ropy naftowej. Jeśli złoty umacnia się, baryłka ropy naftowej będzie automatycznie tańsza w przeliczeniu na złotówki, niż w odwrotnej sytuacji, gdy widoczna jest siła dolara i amerykańska waluta staje się rekordowo mocna. Chwilowe, trwające kilka dni lub tygodni wahania kursu dolara wobec złotówki i głównych walut światowych w zasadzie nie przekładają się na ceny paliw na polskich stacjach benzynowych. Jest to spowodowane tym, że kontrakty na surowce, w tym na ropę naftową, są podpisywane często z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, po uśrednionej cenie dolara amerykańskiego z ostatnich miesięcy.

Rafineria dyktuje cenę paliwa w hurcie i jest to cena bazowa, zależna od ceny surowca, tj. ropy naftowej na rynkach światowych. Polskie rafinerie stosują korekty cen hurtowych paliw nawet kilkukrotnie w ciągu każdego roku. Każda podwyżka z pewnym, kilkudniowym opóźnieniem powoduje zwiększenie cen detalicznych paliw. W przypadku obniżek cen hurtowych, stacje nie reagują tak szybko i spadki odczuwalne są przez kierowców w dłuższej perspektywie czasowej.

Ceny paliw na stacjach benzynowych ustalane są w korespondencji z aktualnym popytem na paliwo, dlatego stosunkowo w wakacje ceny powinny być wyższe niż np. wiosną lub jesienią.

 

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież