Powrót do dań smażonych, zwrot w stronę potraw łatwych w przygotowaniu a także dalsza afirmacja żywności ekologicznej - to tylko niektóre z trendów, które zostały zaprezentowane podczas największych na świecie targów żywności Zielony Tydzień, które odbywają się w Berlinie. Kulinarne wydarzenie jak co roku skupiło na sobie uwagę całego gastronomicznego świata.
Zdecydowanie najciekawszym z trendów jest powrót do dań smażonych - jest to ukłon zarówno w stronę kuchni brytyjskiej, gdzie już od dawna prym wiodą słynne „fish & chips" jak i potraw kuchni azjatyckiej, gdzie jeszcze mocniej zakorzenione jest smażenie w głębokim oleju. Coraz większa część ekspertów decyduje się na powrót do dań smażonych zmieniając jednak najpopularniejsze tłuszcze roślinne na zdrowsze i aromatyczniejsze oleje kukurydziane i rzepakowe lub oliwę. Równie istotne jest także skrócenie czasu smażenia oraz zmniejszenie porcji smażonego jedzenia na rzecz zdrowszych warzyw czy sałatek.
Kolejnym trendem godnym uwagi jest rosnąca popularność dań łatwych w przygotowaniu. Wśród wielu osób panuje przekonanie, że potrawy łatwe do przygotowania są zazwyczaj niezdrowe - jak przekonują kulinarni eksperci - nic bardziej błędnego! Aby zwiększyć walory smakowe i odżywcze nawet najprostszego dania wystarczy umiejętnie je przyprawić, wzbogacić o warzywa czy na przykład skropić je sokiem z cytryny. Małej rewolucji wśród świadomości konsumentów dokonała również żywność ekologiczna - przestała być postrzegana jako chwilowa, często kosztowna moda. Najważniejszymi rzeczami, które przyczyniły się do tej zmiany są spadki cen, coraz częstsze kampanie społeczne oraz wzrost świadomości wśród konsumentów.
„Trendy, widoczne podczas berlińskich targów nie zaskoczyły uważnych obserwatorów rynku gastronomicznego. Kierunki, w których stronę idzie współczesna gastronomia pozwalają patrzeć z optymizmem w przyszłość - śledzimy nowe tendencje w gastronomii oraz dostosowujemy nasze menu do oczekiwań klientów. Przykładowo jednym z dań, z których słynna jest Polska kuchnia jest gęś - u nas zapomniana, choć z miesiąca na miesiąc zyskująca na popularności, także wśród klientów restauracji" - mówi Paweł Boczkowski, manager warszawskiej restauracji Sofa Restaurant & Bar.
„Historia lubi się powtarzać" - idealnym dowodem na prawdziwość tego powiedzenia są tegoroczne trendy, które zaprezentowano podczas berlińskich targów. Przedstawione idee nie wprowadzają żadnych rewolucyjnych zmian, jedynie zwracają uwagę jak poprawić nasze nie zawsze zdrowe nawyki żywieniowe, co jest znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze w realizacji niż kulinarne rewolucje.