Firmy, opierając swoją strukturę na pracownikach biurowych, liczą przede wszystkim na ich efektywność. Ta natomiast zależna jest głównie od panujących w pracy warunków. Praca w biurze to praca w pozycji siedzącej, co wiąże się z różnego rodzaju dolegliwościami. W połączeniu ze stresem i złymi nawykami żywieniowymi, może spowodować groźne konsekwencje zdrowotne pracownika, a efekcie straty w firmie.
W wirze pracy
Praca biurowa związana jest zazwyczaj z wielogodzinnym siedzeniem w jednej pozycji. Przekładanie nogi na nogę, próba znalezienia optymalnego ułożenia może w rezultacie wywołać ból kręgosłupa, a w całkiem niedalekiej przyszłości doprowadzić do nieodwracalnych zmian zwyrodnieniowych. Niewłaściwa postawa sprawia, że człowiek staje się senny i zmęczony, co bezpośrednio wpływa na obniżenie jego efektywności. Co gorsza praca w biurze często związana jest niestety z fatalnymi nawykami żywieniowymi. Nieregularne podjadanie między spotkaniami biznesowymi oraz rozmowami telefonicznymi, szybki lunch w firmowej kawiarni czy zamawianie jedzenia z pobliskiego baru fast food, to codzienna praktyka większości pracowników biurowych. Trzeba pamiętać, że tkanka tłuszczowa wpływa negatywnie nie tylko na wygląd i samopoczucie, ale przede wszystkim na układ sercowo-naczyniowy i metabolizm organizmu. Taka wielomiesięczna lub wieloletnia „dieta" może zakończyć się, w najlepszym wypadku, koniecznością wymiany całej garderoby.
Szalenie ważną kwestią podczas całego dnia w pracy są przerwy. Pierwsze śniadanie czy lunch to doskonała okazja, aby wygramolić się zza biurka, rozprostować nogi oraz odpocząć od monitora komputera. Tym bardziej, że pozycja siedząca zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia nawet 1,5- krotnie.
Złe nawyki
Nagminna otyłość, spowodowana nieprawidłowym odżywianiem, prowadzi na wprost do miażdżycy lub zawału. Dolegliwości te są także bezpośrednim następstwem utrzymującego się napięcia. W sytuacjach stresowych, aż o 30% może zwiększyć się ryzyko wystąpienia zawału. Dlatego tak niezbędny jest ruch, dzięki któremu można utrzymać prawidłowe krążenie krwi oraz zmniejszyć prawdopodobieństwo mnożenia się tak zwanych chorób zawodowych. Nawet niewielki wysiłek, taki jak spacer po schodach, podnosi ciśnienie krwi, co pozytywnie wpływa na serce. Oprócz tego ważne są regularne wizyty u lekarza - Nadmiar pracy nie może być powodem zaniedbania profilaktyki - mówi Bogusław Bosak, lekarz TELE EKG Polska. Profilaktyka jest tym bardziej wskazana u młodych osób, wśród których coraz częściej pojawiają się problemy związane z układem sercowo-naczyniowym. Podstawą lepszego samopoczucia jest zdrowe odżywianie się. Pracując w biurze trzeba zwrócić uwagę na codzienną dietę, minerały oraz witaminy, zawarte nie tylko w owocach i warzywach, ale również w ciemnym pieczywie, rybach czy bakaliach. W sposób trwały powinno się ograniczać spożywanie napojów gazowanych, kawy, fast food, a także węglowodanów.
Na innych stronach naszego serwisu znajdziesz sporo informacji dotyczących różnorodnych diet. Zapraszamy do skorzystania z zakładki INDEKS.