Moto Sfera

Samochodowy olej, olejowi jest nierówny

Samochodowy olej, olejowi jest nierówny

Gdy jest dobrze dobrany do auta – zabezpiecza je na lata. Zły, może doprowadzić do niemałych problemów, a nawet remontu silnika. Odpowiedni olej samochodowy powinien być jednym z priorytetów każdego kierowcy.

 

Mitem jest twierdzenie, że olej odpowiedzialny jest wyłącznie za zabezpieczenie poszczególnych części silnika przed nadmiernym tarciem. Ogranicza zużycie jego elementów, ale stanowi również warstwę zabezpieczającą przed korozją. Ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika w różnych zakresach temperatur. Odpowiedzialny jest za jego chłodzenie – sprzyjają temu dodatki uszlachetniające umożliwiające szybkie i skuteczne odprowadzanie nadmiaru ciepłoty. Z drugiej strony, dobry olej silnikowy niezbędny jest też zimą – zapewnia sprawne uruchomienie jednostki napędowej mimo mrozu.

 

Rodzaje olejów silnikowych

Jak właściwie dobrać w sklepie olej silnikowy? Przede wszystkim, kierując się potrzebami i możliwościami swojego samochodu.

Duże znaczenie ma kwestia bazy olejowej, której użyto podczas wytwarzania smaru. Produkty syntetyczne powstają w wyniki syntezy chemicznej. Mają szczególnie cenne zalety – np. wyższą odporność na wytwarzanie osadów i są skuteczniejsze w niższych temperaturach. Są też bardziej odporne na utratę swoich właściwości nawet w dłuższym okresie. Z drugiej strony – są droższe od wersji półsyntetycznych. Te, doskonale sprawdzają się w większości pojazdów. Zapewniają optymalną ochronę podstawowych właściwości silnika, a są tańsze niż syntetyki. Trzeci rodzaj olejów – mineralne – to produkt tylko do aut starszych, które mają za sobą wyjątkowo długi przebieg. Powstają w wyniku rafinacji ropy naftowej. Zazwyczaj używa się ich w pojazdach, gdzie dochodzi do procesu spalania oleju – olej mineralny zabezpiecza ich potrzeby, a jednocześnie umożliwia regularne uzupełnianie poziomu smaru.

Ten podział to tylko podstawa klasyfikacji olejów. Kluczowa dla kierowców jest bowiem precyzyjna specyfikacja cech smaru. Olej olejowi nierówny – to pokazuje na etykiecie zestawienie cyfr przedzielonych zawsze literą W. To najważniejsza informacja dotycząca tych produktów.

Co oznacza? Pierwsza z cyfr dotyczy tego, jak olej działa w temperaturach poniżej zera. Prezentuje jego płynność – im wartość jest niższa, tym bardziej zimą smar przypomina ciecz. Ma to ogromne znaczenie dla silnika. Olej wnika we wszelkie luki skuteczniej i precyzyjniej zabezpiecza poszczególne elementy a nawet rozprowadza się lepiej w niekorzystnych warunkach.

Druga cyfra dotyczy tego, jak olej działa w temperaturach wysokich. Musi wtedy skutecznie odprowadzać ciepło, tworzyć skuteczną warstwę zabezpieczającą rozgrzane elementy. Klasa lepkości pokazuje, czy olej zmieni się w barierę odpowiednio grubą, ale przy tym elastyczną. Najczęściej spotykaną wartością jest 40 – to standardowe rozwiązanie, które zapewnia optymalne smarowanie przy zachowaniu wszystkich właściwości oleju.

Rozdzielająca cyfry litera W to skrót od angielskiego słowa „winter” – przypominać ma o tym, że pierwsza z wartości dotyczy właśnie działania oleju zimą.

 

Od aprobaty do jakości

Wybierając olej samochodowy (np. ten z oferty Feu Vert https://www.feuvert.pl/e-sklep/oleje.html) należy zwrócić uwagę na jeszcze inne dane. Duże znaczenie ma jego jakość – ta określana jest poprzez klasyfikację API oraz ACEA. W pierwszej z nich należy wziąć pod uwagę dwie litery. Pierwsza, dotyczy typu silnika, dla którego przeznaczony jest olej – C dotyczy diesli, S odpowiada benzynowym. Druga z liter to tzw. klasa jakości. Im dalsza w kolejności alfabetu, tym smar jest lepszy – granicę tworzy M.

Popularna klasyfikacja ACEA działa podobnie. Specyfikacja rozpoczynająca się od A będzie odpowiednia dla maszyn benzynowych. Silniki wysokoprężne oznacza się B i C – przy czym te ostatnie stosuje się do samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych. O jakości oleju w ACEA decydują cyfry – od 1 do 5. Im jest ona wyższa, tym bardziej smar jest wartościowy.

Istotne dla wyboru oleju są tzw. aprobaty producentów uwzględniane na etykietach. Można je traktować jednak jako zalecenie, nie zaś za technologiczny wymóg. Niewątpliwie wybór oleju powinien być jednak poprzedzony dokładną analizą zaleceń producenta. Można znaleźć je w instrukcji obsługi pojazdu. Choć sugestie bywają często efektem bezpośrednich porozumień pomiędzy producentami samochodu a koncernem chemicznym, warto brać je pod uwagę. W książce serwisowej zawsze uwzględnia się np. informację o tym, że dane auto z silnikiem diesla powinno być użytkowane wyłącznie po zastosowaniu w nim oleju z filtrem do cząstek stałych.

Nie mniej ważne dla dobrego wyboru oleju jest uwzględnienie tego, w jakich warunkach użytkowane jest auto. Klimat gorący – z wysokimi temperaturami, specyficzną wilgotnością – wymaga oleju gęstego, trwalszego na poszczególnych elementach konstrukcji silnika. Im warunki użytkowania auta chłodniejsze, tym smar powinien być rzadszy.  

 

Co różni oleje samochodowe?

Olej olejowi nierówny – inaczej działa smar przeznaczony do auta benzynowego, a inaczej używany w silniku diesla. Inny olej potrzebny jest do samochodu klasy premium, wyposażonego w jednostkę wysokoprężną, a inny do pojazdu, który ma za sobą setki tysięcy kilometrów i wiele lat, a obecnie regularnie wypala podczas jazdy nieco z olejowych zasobów. Smary, które oferują sklepy internetowe, różnią się też cenami – nawet mimo zbliżonych parametrów jakości oraz lepkości. Wynika to z różnego zestawienia dodatków uszlachetniających stosowanych przez poszczególnych producentów. Mogą one być odpowiedzialne za podwyższoną odporność na utlenianie czy skuteczniejsze zabezpieczanie wnętrza silnika.

Pewne jest jedno: olej nie jest czymś, na czym warto w eksploatacji samochodu oszczędzać. Produkty wysokiej jakości i uznanych producentów to asortyment, który przechodzi dziesiątki testów laboratoryjnych oraz wzbogacony zostaje o pakiet chemicznych dodatków zapewniających komfortową jazdę. Jakość musi kosztować, zaś w przypadku samochodów – lepiej zabezpieczać się prewencyjnie przed awarią niż doprowadzić do poważnej awarii silnika.

Artykuł zewnętrzny