Samochody kompaktowe to najbardziej uniwersalny segment pojazdów, które mogą być wykorzystywane jako auta rodzinne, pojazdy dla singli i auta firmowe. To równocześnie najbardziej popularny segment aut, dlatego też każdy koncern samochodowy ma w swojej ofercie co najmniej jeden model klasy C. Ciekawym przykładem europejskiego auta kompaktowego jest pięciodrzwiowy, hiszpański Seat Leon.

 

Seat Leon pierwszej generacji cieszył się wielką popularnością wśród nabywców, zapewniając im wygodę, atrakcyjny wygląd i niskie koszty utrzymania. Druga generacja Seata Leona zaskoczyła niecodzienną stylistyką nadwozia, która nie przyniosła pojazdowi dużej popularności. Za kreślenie kształtów Seata Leona trzeciej generacji zabrał się Alejandro Mesonero-Romanos. W 2012 roku jego dzieło ujrzało światło dzienne. Seat powrócił do dawnego stylu, co zostało przyjęte z zadowoleniem, które przełożyło się na wysoką sprzedaż modelu.

 

Sportowy design na sprawdzonej konstrukcji

Seat Leon 5D ma bardzo zgrabną, aerodynamiczną sylwetkę. Jest ona ubarwiona w szczególny sposób – ostrymi jak brzytwa przetłoczeniami na masce i w linii bocznej. Pas przedni zwraca uwagę pięknie zaprojektowanymi reflektorami, w których wyraźnie widać fascynację kształtem trójkąta. Równie atrakcyjne są lampy tylne, ostre, podłużne i eleganckie.

Konstrukcja samochodu oparta została o rozwiązania, zaczerpnięte z grupy Volkswagen. To płyta podłogowa MQB, a także niektóre systemy, drobne elementy wyposażenia wnętrza oraz układy, odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Seat korzysta też z nowoczesnych silników z rodziny TDI (wysokoprężne) i TSI (benzynowe), spełniających najbardziej wyśrubowane normy ekologiczne. Przyjemnie zaskakuje także spalanie tych jednostek.

 

Wygoda na miarę kompaktu

Wnętrze samochodu jest wygodne i zapewnia odpowiednią ilość przestrzeni dla pięciu dorosłych osób. Nie brakuje miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy – to zasługa dość dużego rozstawi osi (2636 mm). Nie narzekają także osoby wysokie – pomimo aerodynamicznej, sportowej sylwetki, dach nie opada ku tyłowi nad linią tylnej kanapy.

Wnętrze kabiny jest świetnie wyposażone, pasażerowie mogą korzystać z klimatyzacji, dobrego audio i multimediów. Na uwagę zasługuje także dobrej jakości tapicerka.

Seat zastosował typowe zawieszenie, stosowane w kompaktach – belkę skrętną oraz kolumny McPhersona z tyłu. To rozwiązanie trwałe i całkiem komfortowe. W autach, wyposażonych w mocniejsze silniki, zastosowano bardziej komfortowe zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi.

 

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Seat Leon 5D może pochwalić się maksymalnym wynikiem pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Już w standardzie samochód ma na pokładzie siedem poduszek powietrznych (dwie przednie, dwie boczne, dwie kurtyny i dodatkowo poduszka kolanowa dla kierowcy). Do tego dochodzi szereg systemów – ABS i ESP, system kontroli trakcji i wspomagania nagłego hamowania. Uzupełnieniem są systemy, wspierające pracę kierowcy. To automatyczny hamulec pokolizyjny, adaptacyjny tempomat, systemy ułatwiające ruszanie ze wzniesień i zjeżdżanie z nich, a także ułatwiające parkowanie (czujniki i tylna kamera cofania). Auto można doposażyć w szereg innych systemów, na przykład asystenta pasa ruchu i asystenta świateł drogowych.

Seat Leon 5D to bardzo ciekawe auto kompaktowe, oferujące bardzo wiele za niewygórowaną cenę.

Artykuł zewnętrzny

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież