Intymność

Seks po egipsku

Seks po egipsku

Mitologia Egiptu zawiera wiele motywów erotycznych, np. dziewiczy poród, kulty falliczne, stosunki bóstw, stworzenie bóstw na drodze masturbacji. Motywy erotyczne znajdowały wyraz w kultach religijnych, np. fellatio i połykanie nasienia w kulcie Izydy, stosunki kobiet z kozłami w świątyni płodności w Mendes.

 

W starożytnym Egipcie o wyborze małżonka oraz małżeństwie decydowali rodzice lub arystokracja, której była podporządkowana cała ludność kraju. Ślubna uroczystość opierała się na przeniesieniu panny młodej z posagiem do domu pana młodego. Młodzi okazywali sobie czułość przez pocieranie nosów, dopiero później przywędrował z Grecji zwyczaj pocałunków w usta.

 

Często dochodziło do zawierania małżeństw przez rodzeństwo, co było prawie regułą u faraonów. Akceptowano miłość między spokrewnionymi osobami, gdyż zapewniało to ciągłość dynastyczną, własność rodową i prawo dziedziczenia.

 

Wesele i późniejsze liczne ceremonie były związane z hucznymi ucztami. Egipcjanie lubili dzieci i oczekiwali ich narodzin, zwłaszcza synów. Zadaniem syna było uwiecznienie imienia ojca, pogrzebanie rodziców i troska o ich grób. Nowo narodzonym dzieciom stawiano horoskopy i oddawano pod opiekę jakiegoś bóstwa.

 

Początkowo orientalizacja kultury Egiptu wiązała się z wysoką pozycją mężczyzny jako głowy rodziny, nierzadkie były przypadki poligamii i posiadania nałożnic.

 

Mąż lub brat miał prawo wymierzać kary cielesne kobiecie, która była nie tylko podporządkowana mężczyźnie, ale uznawana za gorszą. Męska orientacja tej kultury powodowała powstanie stereotypów literackich, np. kobieta była przedstawiana jako źródło zła, zaś mężczyznę określano z reguły jako postać pozytywną. Kobiety miały prawo posiadać ziemię, pieniądze i niewolników. Po śmierci męża wdowy dziedziczyły 1/3 majątku. Zawierały małżeństwo w wieku 12-13 lat.

 

egipt

 

Rozwody były dopuszczalne, ale pod warunkiem, że kobieta nie dopuszczała się niewierności. Za zdradę wymierzano surowe kary np. palono na stosie, mąż zabijał żonę, a jej ciało dawał psom na pożarcie.

 

Mąż winien dobrze traktować żonę, żywić, odziewać i dbać o jej zdrowie. Wiele kobiet zarabiało na życie i było wynagradzane jak mężczyźni. W świątyniach zajmowały niższe stopnie kapłańskie.

 

Ideałem urody była szczupła sylwetka, wąskie biodra, drobna budowa, wysoko osadzona talia, drobne i foremne piersi, krótkie fryzury.

 

Kobiety nosiły przezroczyste tuniki z odsłoniętą jedną piersią. Służące i niewolnice ubrane były jedynie w pasek wokół bioder. Wiele uwagi kobiety poświęcały makijażowi: podkreślały czernidłem kształt oczu oraz brwi, przedłużały kreskę aż do nasady włosów, używały zielonych barwników z malachitu, wcierały w skórę balsamy, kremy, pudry.

 

Egipcjanie ujawniali dużą tolerancję wobec seksu. Dominującą rolę odgrywał tu mężczyzna. Praktykowano zróżnicowane formy pieszczot: stosunki w różnych pozycjach, analizm, oralizm, zoofilię i kulty płodności.

 

W papirusach spotykamy sceny wielu pozycji. Ujawniano postawy czci wobec członka - wierzono, że ma on decydujące znaczenie w płodności. Rozumiano znaczenie życia seksualnego dla równowagi psychicznej kobiety, np. przyczyny histerii upatrywano we wstrzemięźliwości płciowej. Znana była masturbacja i kontakty analne, o czym wiemy z przekazów obrazowych oraz piśmienniczych.

Homoseksualizm traktowany był z dystansem, bierne kontakty analne wyrażały uległość, poniżenie mężczyzny. Tolerowane były zachowania seksualne, które nie szkodziły innym, a uprawiająca je osoba posiadała dzieci i wywiązywała się ze swoich obowiązków. Duże znaczenie przywiązywano do dziewictwa i rytualnej defloracji.

W mitologiach Egiptu znajdujemy bóstwa obojga płci, np. Amon - bóstwo uniwersalistyczne, Apis - święty byk, symbolizował płodność, bogini Hathor, symbolicznie przedstawiana pod postacią kobiety z krowimi rogami na głowie, była boginią miłości, tańca i położnic, Izyda była patronką macierzyństwa. Męski aspekt płodności zaczął stopniowo dominować i był wyrażany za pomocą figurek z fallusem w stanie erekcji.