W świecie motoryzacji, jak i w naszej codziennej rzeczywistości, istnieje wiele cyklicznych świąt, o których należy pamiętać. I o ile takie imprezy jak Eurowizja, czy wybory Miss Świata nie wzruszają większości z nas jakoś szczególnie (mam nadzieję) tak konkurencyjna impreza – konkurs „International Engine of the Year” powinna cieszyć się zdecydowanie większym zainteresowaniem prawdziwych mężczyzn.
Raptem kilka dni temu ogłoszone zostały wyniki wspomnianego wyżej wydarzenia. Nim jednak ogłosimy zwycięzców w poszczególnych kategoriach – a jest ich kilka, warto cofnąć się w czasie o rok, ażeby przypomnieć sobie kto zwyciężył w roku 2015.
Zwycięzcą „International Engine of the Year 2015” było BMW ze swoim (o zgrozo) hybrydowym BMW i8. Samochód ten napędzany jest małą, trzycylindrową jednostką napędową i silnikiem elektrycznym. Nie można jej jednak zarzucić braku mocy, gdyż turbodoładowane R3 o pojemności 1.5 litra osiąga maksymalną moc 231 koni mechanicznych, a do tego korzysta ze wsparcia elektrycznego brata – dającego dodatkowe 131 koni mocy. I mogłoby się wydawać, że hybrydowy trend będzie trwał, a ekolodzy będą święcić kolejne tryumfy. Mogłoby… ale wszelkie wątpliwości zostały już rozwiane.
BMW i8 może i jest świetnym samochodem i futurystycznym spojrzeniem na przyszłość motoryzacji. Tegoroczne wyniki konkursu nie pozostawiają jednak złudzeń, że stara szkoła ciągle jeszcze rządzi (choć doładowana…) – nagrodę główną, a więc i tytuł najlepszego silnika roku 2016 zdobyła bowiem jednostka napędowa Ferrari 488 GTB – 3.9 V8 biturbo, generująca 669 koni mechanicznych mocy. Warto jednak przyjrzeć się poszczególnym kategoriom – być może niektórym pomoże to w wyborze nowego auta.
- NAGRODA GŁÓWNA
Ferrari 3.9 V8 biturbo
liczba punktów: 331
zastosowanie: Ferrari 488 GTB (669 KM)
- najlepszy nowy silnik
Ferrari 3.9 V8 biturbo
liczba punktów: 340
zastosowanie: Ferrari 488 GTB (669 KM)
- najlepszy silnik w dziedzinie ekologia
Tesla napęd elektryczny
liczba punktów: 256
zastosowanie: Tesla S (320, 332, 422, 469, 700 KM) oraz Tesla X (332, 525 oraz 773 KM)
-
najlepszy silnik sportowy
Ferrari 3.9 V8 biturbo
liczba punktów: 311
zastosowanie: Ferrari 488 GTB (669 KM)
- kategoria pojemności do 1L
Ford jednostka 999 ccm EcoBoost
liczba punktów: 348
zastosowanie: Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max (100, 125 KM); Fiesta Red/Black (140 KM); Mondeo, EcoSport (125 KM); Tourneo Connect/Courier (100 KM)
- kategoria pojemności 1-1,4L
Grupa PSA silnik 1.2 PureTech
liczba punktów: 228
zastosowanie: Peugeot 208 (110 KM); 308, 2008 (110, 130 KM); 3008, 5008 (130 KM); Citroen C3, C3 Picasso, C4 Cactus (110 KM); C4, DS3 (110, 130 KM); C4 Picasso, DS4 (130 KM)
- kategoria pojemności 1,4-1,8L
BMW układ hybrydowy plug-in 362 KM
liczba punktów: 260
zastosowane: BMW i8
- kategoria pojemności 1,8-2L
Mercedes-AMG 2.0 turbo
liczba punktów: 209
zastosowanie: Mercedes-Benz A45 AMG, CLA45 AMG (360 KM) oraz GLA45 AMG (381 KM)
- kategoria pojemności 2-2,5L
Audi 2.5 TFSI
liczba punktów: 307
zastosowanie: Audi RS3 (367 KM) oraz RS Q3 (340 KM)
- kategoria pojemności 2,5-3L
Porsche 3.0 turbo
liczba punktów: 252
zastosowanie: Porsche 911 Carrera i 911 Carrera 4 (370 KM), a także 911 Carrera S i 911 Carrera 4S (400 KM)
- kategoria pojemności 3-4L
Ferrari 3.9 V8 biturbo
liczba punktów: 395
zastosowanie: Ferrari 488 GTB (669 KM)
- kategoria pojemności powyżej 4L
Ferrari 6.3 V12
liczba punktów: 227
zastosowanie: Ferrari F12 tdf (780 KM)
Co czeka nas za rok? Może macie jakieś swoje typy? A może też uważacie, że jakiś silnik znalazł się na liście zwycięzców niesłusznie? Ciekawi jesteśmy Waszej opinii.
Łukasz Heger