Gdy Toyota IQ pojawiła się na rynku wróżono jej wielki sukces. No cóż, tak się nie stało przynajmniej w Europie do której przypływa z fabryki w Japonii. Może gdyby produkcja była na Starym Kontynencie byłoby inaczej, a tak za zabawkę kosztującą ponad 50 tysięcy złotych nie każdy chce zapłacić. Tym bardziej teraz, gdy prestiż marki mocno ucierpiał.
Bryła nadwozia jest prześmieszna. I o to chodzi w dzisiejszych czasach. Nie potrafisz przyciągnąć klientów w inny sposób to trzeba zrobić coś odjazdowego. Zasada stworzenia Toyoty IQ była prosta - zbudujmy auto, którym będzie można zaparkować wszędzie, a przy okazji będzie nietuzinkowe. Wszystko ok, ale jak to zrobić zapewniając pasażerom wygodne miejsce do podróży? Toyota i na to znalazła sposób. Jednym z nich np. było zbudowanie zbiornika na paliwo o wysokości zaledwie 12 centymetrów, zwężenie grubości oparć tylnych foteli - zyskano w ten sposób dodatkowe 4 centymetry oraz umieszczenie mechanizmu różnicowego z przodu silnika, a nie jak to zazwyczaj bywa z tyłu. Dzięki temu przednie koła zawędrowały bardziej do przodu i w ten sposób zyskano kolejne centymetry, a długość Toyoty IQ nie przekroczyła 3 metrów.
W środku skromnie, czyli po japońsku. Znajdziecie wszystko co potrzebne do życia w samochodzie. Wszakże do obsługi klimatyzacji i sprzętu audio będziecie musieli się przyzwyczaić, a raczej się tego nauczyć to i tak nie będzie powodów do narzekania. Chyba, że spróbujecie wbić się na tylne foteliki. Szczerze mówiąc nawet dzieciom nie będzie tam wygodnie.
Zajmijmy się teraz jednostką napędową. Ta ma pojemność jednego litra, trzy cylindry, moc 68 KM i poznaliśmy już ją wcześniej w modelu Aygo. Zanim cokolwiek spróbujecie zrobić na jezdni zaplanujcie to jeden dzień wcześniej, szczególnie wtedy gdy zapragniecie kogoś wyprzedzić. Trwa to nieskończenie długo, ale taka jest rzeczywistość.
Właściwości jezdne to naprawdę majstersztyk. Wydawać by się mogło, że Toyota IQ będzie strasznie podatna na charakterystyczne skakanie podczas jazdy po dużych nierównościach. Nic podobnego. Koła przylegają do nawierzchni bez żadnych niespodzianek. Do tego pojazd ma skuteczne hamulce - przy każdym kole znajdziecie tarcze, co jest rzadkością w tej klasie pojazdów.
Sławomir Herman