Za rozwój zakrzepicy polegającej na powstaniu zakrzepu krwi w układzie żył głębokich nóg odpowiada między innymi brak ruchu. Z drugiej strony nie wszystkie ćwiczenia służą zdrowiu naczyń krwionośnych kończyn dolnych. Jak trenować, by sobie pomóc, a nie zaszkodzić?

 

Z jednej strony aktywność fizyczna wzmacnia pompę mięśniową, by krew łatwiej pokonywała drogę do serca. Pomaga też utrzymywać prawidłową wagę ciała, a nadwaga bardzo sprzyja problemom żylnym. Z drugiej strony ćwiczenia, w których tworzy się stały i silny nacisk na podudzia, mogą doprowadzić do powstania groźnego zakrzepu w żyłach głębokich nóg. Ważne jest, aby wiedzieć, jak zdiagnozować zakrzepicę.

 

Jak trenować?

Pompę mięśniową usprawnia rozsądny trening interwałowy. Zdecydowanie lepiej ćwiczyć w kilku seriach, robiąc między nimi krótkie przerwy na odpoczynek, niż trenować długo z ciągłą, jednakową intensywnością. Dobrym ćwiczeniem na nogi jest marsz w miejscu we wzrastającym tempie z wysokim unoszeniem kolan. Gdy noga jest w górze, ściągnijmy stopę na siebie. Inne ćwiczenie wymaga oparcia się o coś rękami. W wyprostowanej pozycji stańmy na kilka sekund na palcach, następnie przejdźmy do przysiadu, ponownie stańmy na palcach i powoli opuśćmy pięty na podłogę. Ruch ten powtórzmy w trzech seriach po 10 razy. Nogi można również ćwiczyć w pozycji poziomej. Leżąc na plecach tak, by lędźwie dokładnie przylegały do podłogi, wykonujmy nogami obroty jak na rowerze, raz w jedną, raz w drugą stronę. Można też wyprostowane nogi unieść nad podłogę na wysokość kilkudziesięciu centymetrów i wykonywać nimi tak zwane nożyce pionowe lub poprzeczne albo zataczać stopami kółka w obie strony. Ćwiczenie to skutecznie wzmacnia również mięśnie brzucha.

 

Reklama
 

 

Czego unikać?

Żyły nie lubią nadmiernego forsowania. Dlatego niewskazane są przede wszystkim ćwiczenia z bardzo dużym obciążeniem. Unikajmy też długotrwałego biegu na bieżni, zwłaszcza pod górkę. Zwróćmy też uwagę, by nie ćwiczyć na przyrządach wymagających od nas przybrania pozycji, w której wytwarza się stały, mocny nacisk na tylną część nóg.

Mężczyźni, którzy mają już zdiagnozowaną zakrzepicę lub żylaki, przed udaniem się na siłownię powinni poradzić się lekarza. Więcej o problemie przeczytamy na stronie zakrzepica24.pl.

 

Reklama

Przedłużanie czasu Twojego stosunku
na erekcję

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież