Koła dwumasowe są rozwiązaniem, które spędza sen z powiek ich użytkownikom. Niektóry nawet twierdzą, że jest to nowoczesny wynalazek, który nie spełnia swoich wymagań i służy generowaniu kosztów. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się o nich więcej.

 

Koło dwumasowe – do czego służy?

Mówiąc w uproszczeniu funkcją koła dwumasowego jest poprawa komfortu jazdy. Zastosowanie tego rozwiązania jest konieczne w przypadku wysokiej mocy silnika.

Początki stosowania kół dwumasowych sięgają końca lat 80 XX w. jednak na dużą skalę rozwiązanie to zaczęto wdrażać w latach 90 ubiegłego wieku. Jego rozpowszechnianie trwa nadal, dlatego obecnie na rynku bardzo trudno znaleźć auto, w którym zastosowano klasyczne koło sztywne.

 

W jakich autach są koła dwumasowe?

Wraz z początkiem pojawiania się kół dwumasowych były one utożsamiane z silnikami diesla. Koła te znaleźć można przede wszystkim w mocno wysilonych, przez co generujących większe wibracje pojazdach, które wymagały zastosowania silnego tłumika drgań, którym jest koło dwumasowe.

Równie często koła dwumasowe spotkać można w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, jednak w tym przypadku jest to zależne od konstrukcji danej skrzyni. Starsze auta, w których zastosowano hydrauliczną skrzynię nie wymagały dwumasy, ponieważ sprzęgło hydrokinetyczne doskonale sprawdzało się w roli tłumika drgań. W pojazdach, w których zastosowano skrzynie półautomatyczne lub dwusprzęgłowe bardzo często występuje również dwumasa.

 

Koło dwumasowe w pojazdach benzynowych

W kolejnych latach, wraz ze spadkiem pojemności silników benzynowych oraz coraz częstszym wykorzystywaniem turbodoładowania, również w silnikach o zapłonie iskrowym zastosowano koła dwumasowe. Szacuje się, że obecnie większość pojazdów benzynowych jest wyposażona w dwumasę.

W celu weryfikacji, czy dany pojazd jest wyposażony fabrycznie w koło dwumasowe jest przeanalizowanie numeru VIN pojazdu w dekoderze odpowiednim dla określonej marki. Jednak tego typu urządzenia nie są ogólnodostępne.

 

W jaki sposób sprawdzić po numerze VIN czy auto ma dwumasę?

Tutaj pomocny okazuje się nasz sklep. Nasi doradcy mogą odpowiedzieć na pytanie, czy właśnie ten samochód został fabrycznie wyposażony w koło dwumasowe, czy zastosowano w nim koło sztywne, a także zaproponują odpowiednie części zamienne.

Analizując numer VIN pojazdu można sprawdzić, jakie części zostały fabrycznie zastosowane. Niestety w przypadku pojazdów starszych nie zawsze dane te muszą się zgadzać ze stanem faktycznym. Na przestrzeni lat serwisowania i eksploatacji, często u różnych właścicieli różne elementy mogły być zastępowane nieoryginalnymi zamiennikami. W przypadku sprzęgieł najczęstszą modyfikację stanowi zastąpienie koła dwumasowego, kołem sztywnym. Na rynku znaleźć można liczne zestawy modyfikacyjne do wielu samochodów. Wówczas numer VIN nie okaże się pomocny podczas doboru części. W takich sytuacjach jedynym, w pełni skutecznym rozwiązaniem będzie demontaż starych elementów, a następnie dobranie nowego zestawu na jego wzór.

Znajdź koło dwumasowe do swojego samochodu - sprzegla24.pl

 

Które samochody są wyposażone w dwumasę?

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, które auto z całą pewnością jest wyposażone w koła dwumasowe, a które nie. Występują jednak pewne prawidłowości. BMW od wielu lat w swych pojazdach nie stosuje kół sztywnych. Podobnie sprawa wygląda w przypadku pojazdów Mercedesa. Z kolei w przypadku VW oraz Audi w pojedynczych modelach występują fabrycznie koła sztywne. Należy jednak pamiętać przy tym o wyjątkach i każdorazowo sprawdzić pojazd po numerze VIN.

 Artykuł zewnętrzny

 

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież