Coraz częściej decydujemy się na montaż haka holowniczego ze względu na znaczne zwiększenie w ten sposób możliwości naszego pojazdu. Hak holowniczy daje nam możliwość nie tylko podłączenia przyczepy kempingowej czy przyczepy towarowej, ale również zamontowania specjalnego bagażnika rowerowego, do którego dostęp jest znacznie wygodniejszy niż do bagażnika montowanego na dachu pojazdu. Coraz większą popularnością cieszą się również kufry bagażowe montowane na haku, które zwiększają dostępna przestrzeń bagażową. Na co zwrócić uwagę decydując się na montaż haka?

 

Pomimo tego, że bez większych problemów możemy znaleźć serwis zajmujący się profesjonalnym montażem haków holowniczych, to jego samodzielny montaż nie jest szczególnie skomplikowany. Tym samym podejmując się samodzielnego montażu zakupionego haka holowniczego możemy z powodzeniem zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.

 

Czy nasz samochód może mieć hak holowniczy?

Podstawą przy zakupie i późniejszym montażu haka holowniczego jest ustalenie, czy nasz samochód w ogóle może być wyposażony w hak holowniczy. Czasami zdarza się, że homologacja danego pojazdu uniemożliwia montaż i legalne użytkowanie pojazdu z zamontowanym hakiem, a czasami nawet montaż wbrew zaleceniom producenta może skutkować uszkodzeniem samego pojazdu. Taka sytuacja występuje chociażby w najnowszych Audi Q7, które gabarytowo mogłoby ciągnąć nawet najcięższe przyczepy. Jeżeli jednak producent wyposażył dany egzemplarz w szklany dach, montaż sztywnego haka holowniczego może spowodować inną pracę nadwozia i pękanie szklanego dachu. Czy warto zatem ryzykować?

 

LPG, a hak?

Kolejna rzeczą, która może nam utrudnić a nawet czasami uniemożliwić montaż haka holowniczego, jest posiadanie instalacji LPG. W szczególności butle gazowe montowane we wnęce koła zapasowego, czy to w podłodze bagażnika, czy też pod podwoziem, mogą przysłaniać śruby montażowe. W przypadku zastosowania większych butli gazowych niż standardowy rozmiar koła zapasowego w danym modelu może się okazać, że montaż haka jest niemożliwy. Producenci haków holowniczych przygotowują swoje produkty do konkretnego modelu, ale w wersji produkcyjnej – bez zmian w aspekcie montażu instalacji LPG.

 

Stan pojazdu

Decydując się na montaż haka holowniczego należy zwrócić uwagę również na stan techniczny naszego pojazdu. Wszechobecna rdza na podwoziu, a w szczególności w częściach tylnych podłużnic lub ramy, powinna dyskwalifikować montaż haka ze względów bezpieczeństwa. Pomimo pozornie trwałego montażu, w czasie jazdy z przyczepą, może się urwać nie tylko sam hak pod wpływem naprężeń i przenoszonych sił, ale także cały hak z punktami mocowań. Skutki takiego zdarzenia na drodze publicznej przy nawet przepisowej prędkości mogą być tragiczne!

Podsumowując, zanim przystąpimy do samodzielnego montażu haka holowniczego, powinniśmy dokładnie sprawdzić stan naszego pojazdu i to, czy możemy w nim w ogóle zamontować hak holowniczy. Niezależnie od tego, czy chcemy wykorzystać go do ciągnięcia przyczepy czy przewożenia rowerów na bagażniku montowanym na hak, homologacja auta i warunki montażu muszą to umożliwiać.

 Artykuł zewnętrzny

Komentarze  

+1

#1 DobreHaki.pl 2018-01-19 17:54

Z tym szklanym dachem, czyli panoramicznym, to trochę nie jest tak jak napisano w artykule, bo jeśli takowy jest i istnieje ryzyko jego pęknięcia dachu to producent samochodu zamyka drogę do montażu haka i holowania przyczep, w homologacji samochodu i w dowodzie rejestracyjnym uciąg wynosi zero. Czasem się zdarza, że ktoś hak zamontuje a potem na przeglądzie na stacji diagnostycznej jest wielkie zdziwienie, bo jest wielki problem...
Cytować