Osoby, które lubią aktywne wakacje, często zabierają na urlop rowery, by móc delektować się urokami leśnych i górskich szlaków oraz malowniczych miasteczek i wiosek i jednocześnie zafundować swoim ciałom więcej zdrowego ruchu. Aby wozić rowery samochodem, niezbędny jest odpowiedni bagażnik do transportu rowerów.
Producenci samochodowych akcesoriów oferują nam kilka rodzajów bagażników do przewożenia rowerów. Jakie są możliwości i którą z nich powinniśmy wybrać? Na początku powinniśmy zwrócić uwagę na to, żeby bagażnik wygodny w montażu, a także bezpieczny dla naszych rowerów, samochodu, a także innych uczestników ruchu drogowego.
Bagażniki dachowe na rowery
Do przewożenia rowerów na dachu naszego samochodu potrzebny nam będzie bagażnik bazowy, mający postać poprzecznych belek oraz specjalnych uchwytów rowerowych, przypadających po jednym na każdy rower. Warunkiem korzystania z nich jest mocowania pasujące do bagażnika bazowego. Założenie tego typu bagażnika może potrwać około godziny. Są to bagażniki do samochodów standardowych i nie poleca się ich do aut wysokich.
Uchwyty mające formę szczypiec przytrzymujących rower kosztują zwykle od 300 do 400 zł za sztukę. Warto zwrócić uwagę na materiał, z jakiego są one wykonane, a przede wszystkim na to, aby w materiał w miejscu styczności z ramą roweru nie zdzierał z niego lakieru i był nierdzewny. Najczęściej produkowane są ze stali lub z aluminium, przy czym te pierwsze są mocniejsze i bardziej odporne na różnego rodzaju uszkodzenia.
Źródło: Moto Integrator
Obecnie coraz częściej produkowane są rowery z delikatniejszymi ramami z aluminium lub karbonu, w przypadku których trzeba bardziej uważać na ewentualne uszkodzenia ramy. Do przewożenia takich rowerów poleca się uchwyty, do których rower mocuje się za widelec, czyli po zdjęciu przedniego koła, a tylne umieszcza się w rynience i przypina paskiem. Co natomiast należy zrobić z odkręconym kołem? Można schować je do bagażnika lub umieścić na dachu w specjalnie przeznaczonym do tego uchwycie.
Bagażnik mocowany na klapie samochodu
Rozwiązaniem, które dobrze sprawdza się w przypadku samochodów wysokich nieposiadających haka holowniczego i w których przypadku nie można wozić rowerów na dachu, są bagażniki mocowane na tylnej klapie. Decydując się na to właśnie rozwiązanie, trzeba wiedzieć, że nie jest ono uniwersalne – tego typu bagażniki dostosowane są jedynie do wybranych modeli samochodów. Ich wadą jest natomiast niestabilność. W przypadku jazdy po nierównych drogach, czego w naszym kraju praktycznie nie da się uniknąć, może dojść do zarysowań lakieru.
Bagażnik mocowany na haku holowniczym
Uchwyty, które mocowane do haka holowniczego są rozwiązaniem przeznaczonym do różnego typu samochodów – zarówno małych i niskich, jak i dużych i wysokich. Bagażniki te występują w dwóch rodzajach, jakimi są wieszak i platforma.
Korzystanie z montowanego na haku wieszaka, jak sama nazwa wskazuje, polega na wieszaniu rowerów na jego konstrukcji za ramę. Rowery „męskie” można wieszać bezpośrednio, natomiast w przypadku tak zwanych „damek” konieczne będzie montowanie na nich specjalnej poziomej poprzeczki, która umożliwi ich zawieszenie. Mocowanie rowerów na takim bagażniku jest umiarkowanie stabilne. Bagażnik po zdemontowaniu łatwo się składa i nie zajmuje wiele miejsca w bagażniku samochodu.
W przypadku platformy zakładanej na hak holowniczy rowery ustawia się w na zamkniętej platformie z mocowaniami kół lub specjalnych rynienkach. Dzięki zastosowanym tu rozwiązaniom rowery przymocowane są stabilnie, a co za tym idzie, bezpiecznie. Nie powodują także dużego oporu aerodynamicznego. Samo mocowanie trwa natomiast około 3 minut.
Bagażniki na rowery montowane na haku holowniczym samochodu stają się coraz popularniejsze. Ich zaletami są przede wszystkim: stabilność oraz łatwość i krótki czas mocowania bagażnika do samochodu, jak i zaczepiania i odczepiania rowerów. Nie utrudniają wjazdu do garażu ani przejazdów przez niskie bramki. Jedynym warunkiem korzystania z niego jest posiadanie samochodu z hakiem holowniczym.
Właściwy montaż bagażnika
Gdy kupujemy bagażnik na rowery, zwykle otrzymujemy go w częściach do samodzielnego montażu oraz z instrukcją, według której powinniśmy postępować. Przestrzeganie zaleceń producenta pomoże nam uniknąć błędów. W razie wątpliwości zawsze możemy skorzystać z pomocy fachowców. A gdy bagażniki będą już zamontowane, a rowery przymocowane, warto zatrzymać się po przejechaniu kilku pierwszych kilometrów w celu sprawdzenia, czy wszystko na pewno jest w porządku.
Artykuł opublikowany w ramach współpracy