Moto Sfera

Kierownica w Garbusie – jak rozpoznać awarię?

Kierownica w Garbusie – jak rozpoznać awarię?

Odnowa zabytkowego samochodu to znacznie więcej niż tylko wyrównanie blachy i odświeżenie lakieru. Konieczny będzie kompleksowy przegląd wszystkich układów samochodu i skupienie się nawet na częściach, których nie widać na pierwszy rzut oka. Dotyczy to także układu kierowniczego, a w szczególności drążków kierowniczych. Czemu one służą i kiedy trzeba je wymienić?

 

Z czego zbudowany jest układ kierowniczy?

Sprawnie działający układ kierowniczy pozwala zachować kontrolę nad torem ruchu pojazdu i kierować nim z użyciem minimalnych poruszeń kierownicy. Aby było to możliwe, niezbędne jest współdziałanie ze sobą wszystkich elementów systemu. W samochodach z typowym zawieszeniem zależnym najważniejsze z nich to:

  • koło kierownicy;
  • wał kierowniczy;
  • przekładania kierownicza wraz z ramieniem;
  • drążki kierownicze – poprzeczny i podłużny;
  • zwrotnica wraz z ramieniem.

 

Tak naprawdę kierowca widzi wyłącznie koło kierownicy. Całą pracę mechaniczną wykonują jednak pozostałe części. Do czego właściwie służą drążki kierownicze i dlaczego muszą być sprawne?

 

Do czego służą drążki kierownicze?

Drążki kierownicze łączą zwrotnicę zawieszenia z przekładnią kierowniczą i umożliwiają przekazanie ruchu kierownicy na koła, a w rezultacie ich skręt. Są one zakończone półelastycznym łożyskiem kulowym, które może przemieszczać się w pionie. Dzięki temu ruch kół przebiega płynnie, bez względu na nawierzchnię, po której jedzie samochód.

 

Awaria drążków kierowniczych przekłada się nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na zmniejszenie sterowności. Dowiedz się, jak szybko ją rozpoznać.

 

Jak rozpoznać awarię drążków kierowniczych?

Pierwszym symptomem, który wskazuje na awarię drążków, jest dobywanie się podejrzanych dźwięków z okolicy przednich kół. Początkowo piski i stukot będziesz słyszał wyłącznie w trakcie jazdy, ale z biegiem czasu wystąpią one także na „luzie”. Odgłosom może towarzyszyć delikatne szarpanie lub wibracje kierownicy. Sprawdź tutaj wymienne drążki kierownicze: https://garbus.pl/pl/c/Drazki-kierownicze-i-koncowki/3934

 

Niepokojący sygnałem może być pojawienie się luzów w kierownicy. Jeżeli czujesz, że mimo wykonywania niewielkich obrotów kołem kierownicy samochód nie skręca odpowiednio szybko lub płynnie, wina może leżeć właśnie po stronie układu kierowniczego.

 

Wreszcie, uszkodzone drążki może sygnalizować gorsze wybieranie nierówności lub nierównomierne zużycie przednich kół. Podczas wymiany opon zwracaj uwagę, czy ich bieżnik jest starty w podobnym stopniu.

 

Czy uszkodzone drążki kierownicze możesz wymienić samodzielnie?

Wymianę drążka możesz przeprowadzić sam i nie jest to bardzo skomplikowane. Zacznij od odkręcenia koła i oczyszczenia elastycznego przegubu z błota, brudu i rdzy.

 

Następnie odkręć końcówkę drążka i wymień ją, jeżeli stanowi przyczynę problemu. Po przykręceniu warto kilka razy szarpnąć za element, aby sprawdzić, czy na pewno jest stabilny. Po przykręceniu koła z powrotem rozważ, czy nie powinieneś sprawdzić geometrii oraz zbieżności kół w profesjonalnym warsztacie.

 

Jeżeli uszkodzeniu uległ sam drążek, a nie tylko przegub, konieczna będzie pogłębiona diagnostyka awarii.

 

Chcesz samodzielnie zabrać się za wymianę elementów układu kierowniczego? Sprawdź ofertę sklepu garbus.pl. Znajdziesz tam wszystko, czego potrzeba, aby Twój klasyk jeździł jeszcze długie lata!

Artykuł zewnętrzny