Tegoroczny salon motoryzacyjny w Tokio odkrył przed nami wiele ciekawych pojazdów, a wśród nich nowy projekt Mazdy. Japończycy pokazali koncepcyjny model RX-Vision, który nie tylko świetnie prezentuje się z zewnątrz, ale także dobrze zapowiada się „w środku”
Samochód mierzy 4389 mm długości, a jego rozstaw osi mierzy sobie 2700 mm. Silnik (o nim więcej za chwilę) umieszczony został z przodu auta, zaś napęd przenoszony jest na tylną oś. Jest to kolejny projekt Mazdy charakteryzujący się linią stylistyczną Kodo, która ma sprawiać poczucie dynamiki i nieustannego ruchu, nawet podczas powolnego przemieszczania się po zakorkowanym mieście.
To co cieszy, to fakt że japoński producent cały czas rozwija technologię silnika Wankla, a więc jednostki napędowej z wirującym tłokiem. Taka właśnie jednostka, pod nazwą Skyactiv-R napędza koncepcyjną Mazdę RX-Vision. Nie wiadomo niestety, czy silnik ten niebawem trafi do samochodów oferowanych przez koncern, czy też jest tylko przejściowym stadium, pokazem możliwości producenta.
Co warte uwagi, silniki Wankla nie są już praktycznie przez nikogo rozwijane. Jedynie Mazda pracuje nad nimi cały czas. Podkreśla to w pewien sposób indywidualność producenta, który od zawsze idzie własną ścieżką, niekoniecznie wpisując się w aktualnie panujące trendy.
Ostatnim samochodem z silnikiem Wankla w ofercie producenta była Mazda RX-8. Wspólne elementy w nazewnictwie modeli nie są oczywiście przypadkiem. Produkcja tego auta została wstrzymana w 2012 roku i od tamtej pory fani marki z pewnością oczekują kontynuacji tej historii.
Nie wiadomo, czy RX-Vision w podobnej formie trafi kiedykolwiek do produkcji, ale można śmiało założyć, że powrócą wkrótce wirujące tłoki. Zapowiada się ciekawie.
Łukasz Heger
A na koniec kilka ruchomych obrazów z Tokyo Motor Show