Przekładnie zmiany biegów zużywają się stosunkowo szybko. Odpowiedni serwis pozwoli jednak na długie bezusterkowe jazdy. Ważne, by stale kontrolować i przeglądać swój pojazd. Im szybciej znajdzie się jakiś błąd, tym koszty napraw będą mniejsze.

 

Hałas wydobywający się ze skrzyni

Stukanie, zgrzytanie lub inne dźwięki wydawane przez przekładnię podczas zmiany biegów zwykle związane są z uszkodzonymi linkami, usterką synchronizatorów lub awarią wybieraka. Jeżeli hałas słychać wtedy, gdy dźwignia jest w pozycji neutralnej, najczęściej trzeba dolać trochę oleju przekładniowego. Może się też okazać, że będzie potrzebna wymiana zdezelowanych części, np. kół zębatych, wstecznego koła pośredniczącego lub łożysk. Niepokojące dźwięki często są także objawem uszkodzonego mechanizmu różnicowego.

 

Brak lub spóźniona reakcja na sygnał

Jeżeli pojazd wchodzi na ustalony bieg z trudnością, trzeba skontrolować poziom oleju znajdującego się w przekładni. Może się zdarzyć, że dochodzi do wycieków. Nawet niewielki ubytek smaru jest niepokojący. Kolejną przyczyną tego typu problemów może być zużyte sprzęgło lub uszkodzone linki. W takim wypadku zniszczone i wyrobione części trzeba jak najszybciej wymienić. Warto pamiętać, że nowe przekładnie mogą początkowo działać opornie. To zupełnie naturalne zjawisko, które minie po jakimś czasie. Źródłem problemu może być także awaria systemu komputerowego zamontowanego w samochodzie.

 

Poślizg biegów i sprzęgła

Jeżeli przekładnia sama wskakuje na biegi lub przechodzi w pozycję neutralną, trzeba jak najszybciej udać się do serwisu na przegląd. Najprawdopodobniej oznacza to poważną usterkę synchronizatora lub jednej z przesuwek. Możliwe jest także skrajne wytarcie kół zębatych. Nie można tez bagatelizować sytuacji, w której sprzęgło utrudnia lub uniemożliwia zmianę biegów. Tego typu awarie są bardzo niebezpieczne i mogą doprowadzić do wypadku na drodze. 

Jeżeli podczas jazdy kierowca zauważy tego rodzaju usterkę, powinien jak najszybciej skontaktować się z doświadczonym serwisem, np. renz.pl.

 

Lewarek skacze przy zmianie prędkości

Najprawdopodobniej przyczyną występowania takiego zjawiska są wybite poduszeczki skrzyni lub uszkodzone linki i drążki. Jeżeli tego typu objawom towarzyszy głośne wycie wydobywające się ze skrzyni, najprawdopodobniej wyrobiło się łożysko. Warto pamiętać, że nie każde dygotanie lewarka świadczy o defektach przekładni. Niektóre mogą drgać pod wpływem jazdy.

O skrzynię biegów trzeba odpowiednio dbać. Regularne przeglądy w serwisach autoryzowanych gwarantują długą żywotność samochodu. Nie warto zbyt długo czekać przed wizytą w warsztacie. Częstą przyczyną usterek przekładni jest wykorzystywanie do ich produkcji słabych materiałów. Nietrwałe łożyska lub koła zębate szybko się zużywają. Serwis renz.pl oferuje dostęp do części charakteryzujących się wysoką jakością. Pozwala to na dłuższą i bezpieczniejszą eskploatację samochodu.

 Reklama

Dodaj komentarz
Kod antyspamowy Odśwież