Olej mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny?

Olej samochodowy pełni bardzo ważną funkcję w sinikach. To właśnie on odpowiada za prawidłowe smarowanie oraz utrzymanie porządku w jednostce napędowej. Aby jednak dla każdego silnika mógł on działać skutecznie, konieczne jest zwrócenie uwagi przede wszystkim na klasę i typ. 

 

Odnośnie klas, oznaczają one stopień lepkości w warunkach zimowych oraz letnich. Z pewnością spotkaliśmy się kiedyś z przykładowym oznaczeniem 10W-40. Zgodnie z klasyfikacją SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) literka "W" oznacza, że jest to olej całoroczny, a poszczególne cyfry odpowiadają kolejno wartościom lepkości zimą i latem. 

 

jaki olej do silnika

 

Oleje silnikowe powstają na skutek rafinacji ropy naftowej. To właśnie w tym procesie zapada decyzja, który z typów olejów ma powstać. 

 

Olej mineralny

Ten rodzaj oleju jest najbardziej naturalnym ze wszystkich. Aby go otrzymać, wystarczy czysta destylacja ropy. W tym przypadku nie jest to jednak uznawane za atut. Nie dodając do niego żadnych środków chemicznych powodujemy, że zostają tam pierwiastki takie jak siarka czy wodór, których nie da się naturalnie wyeliminować. 

Z tego powodu lepkość tego oleju jest zbyt wysoka, a poprzez brak dodatków nie możemy liczyć na ochronę silnika, taką jak chociażby zabezpieczenie przed korozją czy chłodzenie. Oleje te są stosowane do samochodów posiadających wysokie przebiegi oraz do tirów czy samochodów ciężarowych z racji tego, że nie są one przez silnik mocno pochłaniane. Sporą zaletą jest również ich cena, która wyraźnie odbiega od dwóch pozostałych typów.

 

Olej syntetyczny

Z pewnością najdroższe, ale zarazem bardzo wydajne oleje. Podczas procesu destylacji dołączane są do nich różnego rodzaju związki chemiczne, które odpowiadają za ich doskonałe osiągi. Nie chodzi jednak tutaj tylko o niską lepkość poprzez wyeliminowanie szkodliwych dla silnika pierwiastków, ale również o dodatkowe wspomaganie. 

W zależności od rodzaju zastosowanych dodatków, możemy wyróżnić detergenty, antyoksydanty czy środki dyspersyjne. Każdy z nich spełnia swoje indywidualne zadanie, takie jak ochrona przed korozją lub tworzeniem się osadu na częściach silnika czy możliwość pracowania przy naprawdę wysokich temperaturach.

Oleje te są przeznaczone zdecydowanie do aut nowych z małym przebiegiem, ale i dla tych, które robiąc rocznie kilkanaście tysięcy kilometrów, są narażone na gwałtowne zmiany temperatur pracy silnika.

 

Olej półsyntetyczny

Zdecydowanie najpopularniejsze i najczęściej stosowane oleje do samochodów osobowych. Przy pomocy hurtowni OrlenOleje.pl udało się ustalić, że są one mieszanką obu wyżej wspomnianych typów. 

Dodatki w nich zawarte są niemal identyczne, jak w przypadku olejów syntetycznych. Odpowiadają one bezpośrednio za utrzymanie optymalnej temperatury silnika i nie pozwalają na osadzanie się nagarów.

Połączenie baz olejowych ma natomiast za zadanie pomoc przy eksploatacji samochodów ze średnim bądź wyższym przebiegiem. To właśnie dla takich aut powstały te oleje, a ich zdecydowanym atutem jest stosunkowo niska cena oraz pewność, że po dolaniu takiego, naszemu silnikowi na pewno nie stanie się nic złego.

Artykuł zewnętrzny